Adelaarsweg etappe 16: Wanderung zwischen Leutasch und Ehrwald, © Tirol Werbung/Dominik Gigler
Adelaarsweg etappe 16: Richtung Tillfussalm, © Tirol Werbung/Dominik Gigler
Adelaarsweg etappe 16: Wanderung im Gaistal, © Tirol Werbung/Dominik Gigler
Adelaarsweg etappe 16: Gaistal, © Tirol Werbung/Dominik Gigler

Adelaarsweg etappe 16: Leutasch/Ahrn – Ehrwald

Deze etappe vereist weliswaar uithoudingsvermogen, maar de prachtige natuur doet de inspanningen snel vergeten. U wandelt langs de Leutascher Ache en de Gaistalbach door glooiende bergweides. Via de ‘Ganghoferweg’ loopt u naar de Hämmermoosalm en verder het dal in naar de Gaistalalm en Tillfussalm. Hier staat ‘Jagdhaus Ganghofer’. Vanaf hier loopt de route tussen de steeds markanter wordende Mieminger Bergen en het Wetterstein gebergte licht omhoog naar de Igelsee. Dit is een bron van de Leutascher Ache. Via het bospad wandelt u vervolgens omlaag naar de Ehrwalder Alm en het bergstation van de Ehrwalder Almbahn. Vanaf hier volgt u een weide pad bergafwaarts naar de plaats Ehrwald waarboven de Zugspitze majestueus uittoornt.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Het aan de Tiroler dichter Ganghofer gewijde museum in Leutasch brengt u in dichterlijke sferen. Zijn jachthuis (Hubertus) ligt boven de Tillfußalm. Omdat het privé-eigendom is, kunt u het alleen van buitenaf bezichtigen. Maar het monument met de buste van Ganghofer kunt u wel van dichtbij bekijken. De dichter kijkt zijn bezoekers met een versteende gezichtsuitdrukking achter ronde brilglazen aan.

Adelaarskick · Aangezien u hier in een van de gebieden van Tirol bent met het meeste wild, loont het de moeite om uit te kijken naar steenbokken, gemzen en misschien zelfs een hert. Een bijzondere belevenis is de bronsttijd van de herten van medio september tot begin oktober. Het bronstige burlen van de herten in de schemering zal u verrassen.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-Karte 35, Imst Telfs Kühtai Mieminger Kette

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Het aan de Tiroler dichter Ganghofer gewijde museum in Leutasch brengt u in dichterlijke…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Ahrn

In de Leutascher wijk Ahrn loopt u eerst over de brug van de Leutascher Ache (startpunt voor de Hoher Sattel). Daarna wandelt u aan de orografische linkerzijde van de Ache via het voetpad richting ‘Weidach’. Al snel komt u uit op de rechterzijde. Nu volgt u de borden ‘Unterweidach’ en ‘Achweg Weidach’. Op de Achweg volgt u in principe steeds de Leutascher Ache. Dit doet u aan de orografische rechteroever tot aan de Kalvarienberg aan het begin van het Gaistal. Hier steekt u via een ijzeren bruggetje de Ache over en loopt enkele meters het dal in. Bij het tolhuisje gaat u weer naar de rechterzijde van de rivier en wandelt u verder omlaag. Net voor de Salzbach parkeerplaats volgt u de borden ‘Almenparadies Gaistal’ en steekt u de Ache opnieuw over. Volg het pad naar het parkeerterrein niet, maar ga eerder linksaf en volg de brede rijweg naar het Gaistal. Na enkele meters slaat u rechts af naar de ‘Ganghoferweg’. Dit brede voetpad loopt aanvankelijk een kort stuk steil omhoog. Daarna loopt de route lichtjes stijgend naar het open bos en langs weiden langs de Hämmermoosalm het dal in (‘Gaistalalm’, ‘Tillfußalm’). Het pad kruist de Leitenbach en loopt enkele meters verder omlaag naar de Gaistalalm. Hier eindigt de Ganghoferweg. Na een welkome pauze loopt u in dezelfde richting door. Eerst wandelt u over bergweiden naar de Tillfußalm. Het wandelpad verandert al snel in een voetpad, gaat het bos in en verloopt dan licht bergopwaarts, voordat het amper merkbaar bergafwaarts naar de Tillfußalm loopt.

Rustmogelijkheid: Gaistalalm, Tillfussalm

Vanaf hier wandelt u over de brede dalweg in westelijke richting, parallel aan de bedding van de Leutascher Ache dan wel de Gaistalbach. Bij de wegsplitsing gaat u rechtdoor (‘Ehrwalder Alm über Igelsee’). De route loopt tussen de steeds markanter wordende Mieminger bergen aan de linkerkant en de Wetterstein aan de rechterkant door. U klimt lichtjes en passeert op weg naar de Igelsee een bergkam. Na het meer slaat u bij de wegsplitsing rechtsaf en loopt u iets steiler omhoog tot ongeveer 1.600 m. Hier komt het voetpad uit bij een pestkapel. Via het bospad wandelt u omlaag naar de Ehrwalder Alm en het bergstation van de Ehrwalder Almbahn.

Rustmogelijkheid: Ehrwalder Alm, Tirolerhaus, Alpenglühn, Brentalm (dalstastion Ehrwalder Almbahn)

Onder de Ehrwalder Alm begint de ‘Wiesenweg naar Ehrwald’. Deze loopt aanvankelijk door het skigebied. Ga bij de splitsing rechtdoor en vervolgens rechtsaf en loop een stuk steil door het bos. Later brengt het wandelpad u over mooie weidehellingen naar het dalstation van de Ehrwalder Almbahn. Nu hoeft u alleen nog het laatste stukje naar Ehrwald te lopen. Dat kan via de Altmühlensteig, die enkele meters ten zuidwesten van het dalstation aan de linkerzijde van de Geißbach begint.

Eindpunt: Ehrwald

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 16: Leutasch/Ahrn – Ehrwald (47.3699749,11.1438354)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.