MTB-toer Innsbruck – Zillertal – Tuxer Alpen – Stubaier Alpen, © TVB Innsbruck/Daniel Zangerl
MTB-toer Innsbruck – Zillertal – Tuxer Alpen – Stubaier Alpen, © TVB Tourismus / Daniel Zangerl

MTB-rondrit
Innsbruck – Zillertal – Tuxer Alpen – Stubaier Alpen

Deze veeleisende MTB-tocht rond de Tiroler hoofdstad Innsbruck ten zuiden van het Karwendel-gebergte voert in zes etappes met een lengte van 300,6 kilometer door verschillende idyllische dalen en berggroepen. Brede bospaden, verharde wegen en in totaal meer dan 7.000 hoogtemeter maken het tot een imposante e-biketoer. De route voert door het Zillertal, Wipptal, Stubaital en de bergen van de Stubaier- en Tuxer Alpen waar talloze oplaadstations te vinden zijn.

Grote plattegrond openen

Startpunt

Innsbruck

Eindpunt

Bergketen

Lengte

300,6 km

Duur

6 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Parkeren

Innsbruck
Diverse parkeermogelijkheden in de stad (betaald parkeren)

Mayrhofen
Parkeerplaats Ahornbahn

Weerberg
Parkeerplaats gemeentehuis Weerberg

Matrei am Brenner
Diverse parkeermogelijkheden in de stad (betaald parkeren)

Axams
Parkeerplaatsen bij het vrijetijdscentrum Axams

Kühtai
Parkeerplaats bij de Hochalterbahn
Parkeerplaats bij de Dreiseenbahn

Rustmogelijkheden:
Diverse herbergen in de dorpjes langs de route

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Innsbruck - Mayrhofen
Hoogtemeters bergop-/bergawaarts: 2.069 / 2.016 meter, lengte: 69,3 kilometer, hoogste punt: 2.291 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Neem vanuit Innsbruck eerst het Inntal-fietspad richting Wattens. Bij Weer gaat een bospad over de Nafingalm naar de Weidener Hütte op 1.799 meter hoogte. Hier begint de meest veeleisende beklimming van de rondrit, van 4,6 kilometer en 500 hoogtemeters naar de Geiseljoch. Route 424 leidt nu over 590 meter in westelijke richting via een smal pad naar een grindweg en vervolgens via haarspeldbochten, langs winterkiosk Waldhau naar Vorderlandersbach. Een korte klim door velden voert naar Ausserrettenbach en Möser, voordat u afdaalt via de Finkenberg-districten Innerstein, Persal en Dornau naar Mayrhofen in het Zillertal.

Etappe 2: Mayrhofen - Weerberg
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.303 / 1.038 meter, lengte: 52,2 kilometer, hoogste punt: 1.690 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

De tweede etappe van de Ziller voert van Mayrhofen het dal uit naar Uderns. Volg de Kirchweg naar de golfbaan en fiets over een brede grindweg de Kupfnerberg op naar de 'Jausenstations' Seehüter en Oberhaus. Rijd vervolgens ongeveer 9,5 kilometer bergopwaarts door een bosgebied parallel aan de Finsingbach naar Hochfügen. Na nog eens 200 hoogtemeter op route 412 is het hoogste punt van deze etappe bereikt, de Loassattel op 1.690 meter hoogte. Na het Alpengasthof Loas daalt u 1,4 kilometer af en slaat u bij de kruising linksaf de route 406 op. Een afdaling van bijna 10 kilometer volgt in westelijke richting naar het etappedoel Weerberg bij Wattens.

Etappe 3: Weerberg - Matrei am Brenner
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 810/711 meter, lengte: 43,7 kilometer, hoogste punt: 1.078 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Vanaf Mitterweerberg gaat het in westelijke richting bergafwaarts over een verharde weg, terug het Inntalertal in, langs Wattens en Volders. Een lichte klim leidt door het Volder Wald via Tulfes naar Rinn en verder naar Sistrans. Fiets westwaarts over de Sistranser Straße naar Lans bij Innsbruck. Sla in het dorp linksaf de Römer Straße in, die omhoog leidt naar het dalstation van de Patscherkofelbahn. Volg nu een korte sectie van route 501 richting het zuiden in het Wipptal en ga rechtdoor naar Patsch. De Sill langs de weg leidt de laatste 12 kilometer naar Matrei am Brenner. Indien gewenst is er een goede verbinding met het openbaar vervoer naar het startpunt van de toer in Innsbruck.

Etappe 4: Matrei am Brenner - Axams
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.056 / 1.171 meter, lengte: 33,2 kilometer, hoogste punt: 1.690 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Vanaf Matrei am Brenner gaat de route westwaarts over asfalt en vervolgens over een grindpad 640 meter omhoog naar Maria Waldrast. Rijd vervolgens over een brede grindweg over Miedere Berg naar Mieders in het Stubaital. Route 566 leidt nu aan de andere kant van de Ruetz naar Telfes en in noordoostelijke richting naar de Telfer weiden. Stap daar over op route 563 en volg de rails van de Stubai Valley Railway via Kreith naar Mutters. In Mutters aan de Dorfstrasse rijdt u 5,1 kilometer westwaarts naar Götzens en tenslotte slaat u de Josef-Abentung-Weg in, later de Oberwiesenweg, die door vele velden langs Birgitz naar Axams leidt.

Etappe 5: Axams - Kühtai
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.358 / 228 meter, lengte: 26,3 kilometer, hoogste punt: 2.018 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Begin in Axams aan de Götzener Landesstraße en rijd in westelijke richting. De route loopt via Grinzens en Tanneben iets omhoog naar het Sellraintal. Na Tanneben in het kleine zijdal Fotschertal steekt u de beek over en fietst u het dal uit naar Sellrain. Rijd in westelijke richting over de provinciale weg van Sellrain naar Gries im Sellrain. Na 4,4 kilometer en nog eens 320 hoogtemeters volgt St. Sigmund im Sellrain. De rijksweg klimt dan de laatste 7,8 kilometer iets steiler, langs het dorp Haggen en onder de Rietzer Grieskogel door, naar het etappedoel Kühtai op meer dan 2.000 meter hoogte.

Etappe 6: Kühtai - Innsbruck
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 463 / 1.891 meter, lengte: 75,9 kilometer, hoogste punt: 2.002 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Deze etappe begint met een afdaling van Kühtai naar Wald bei Ochsengarten. Tegenover de brandweer in Ochsengarten slaat u rechtsaf de provinciale weg op. Fiets de Haiminger Berg op en volg de weg naar de 'Sattele'. Rijd vervolgens door het bos naar Haiming. Van daaruit loopt de route vlak door het Inntal via Silz naar Mötz. Secundaire wegen en grindpaden leiden naar Mötz via een korte klim naar Barwies en verder over het Mieminger-plateau en Wildermieming naar Telfs. Vanaf Telfs is het nog ongeveer 29 kilometer in oostelijke richitng over de vlakke Innradweg, langs de rivier, naar de oude binnenstad van Innsbruck.

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Innsbruck – Zillertal – Tuxer Alpen – Stubaier Alpen (47.26826,11.39147)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.