Langlaufen in het Karwendeldal bij Pertisau, © Tirol Werbung/Mario Webhofer
© Langlaufen in het Karwendeldal bij Pertisau, © Tirol Werbung/Mario Webhofer

Langlaufen voor beginners: Langlaufscholen in Tirol


Altijd al willen langlaufen? Dan bent u in Tirol aan het goede adres. Hier vindt u uitleg over de sport en een overzicht van langlaufscholen.

Artsen zijn het met elkaar eens: langlaufen is goed voor lichaam en geest. Zo worden het hart en de bloedsomloop gestimuleerd en gebruik je maar liefst 90% van alle spieren. Reden genoeg om eens te gaan langlaufen in Tirol in Oostenrijk. De basis op een rij.
 

Wat is langlaufen?

Langlaufen is een Alpine sport waarbij u op langlaufski’s door het vlakke of licht glooiende landschap loopt en glijdt. Naast speciale schoenen en ski’s, behoren ook de stokken tot de standaarduitrusting. Waar skiërs en snowboarders zich voortbewegen op pistes, gebeurt dit bij langlaufen op loipen. Het strak trekken van loipen heet sporen.
 

Klassieke stijl & skating variant

In het langlaufen zijn er twee stijlen. De eerste is de klassieke stijl. Hierbij zet u zich in een rechte lijn af met behulp van ski’s en de stokken. Door deze beweging glijdt u als het ware naar voren. De loipen voor klassiek langlaufen bestaan uit twee evenwijdige sporen waar de ski’s doorheen glijden. De 'schubben' onder de langlaufski’s zorgen er voor dat u op een helling niet terug naar beneden glijdt.

In gebieden waar veel wordt gelanglauft, ligt soms een veelvoud van sporen naast elkaar. Dit maat het ook mogelijk om in twee richtingen te langlaufen. Bij klassiek langlaufen zijn de ski’s langer dan bij de skating variant, maar de stokken zijn juist korter.

Bij de skating variant beweegt u de ski’s niet recht vooruit, maar zet u deze in een V-vorm af naar buiten. Deze beweging heeft veel weg van schaatsen. Ook hier zet u zich bij iedere beweging af met de stokken om de glijbeweging te bevorderen. Langlaufski’s voor deze techniek zijn iets korter dan die voor de klassieke stijl. Omdatu zich voortbeweegt in een V-beweging zijn schubben of wax niet nodig om glijpartijen te voorkomen.
 

Keuze

Welke variant u gaat beoefenen is aan uzelf. Kenners zeggen dat de basistechniek van de klassieke variant eenvoudiger te leren is en minder inspanning vergt. Het verder ontwikkelen van deze technieken is wel lastig. De skating variant is moeilijker om onder de knie te krijgen en is iets intensiever. Maar wanneer u de beginselen eenmaal beheerst, boekt u snel vooruitgang.

Net als skiën is het volgen van een cursus een must om de beginselen onder de knie te krijgen.
 

Langlaufscholen

De gediplomeerde instructeurs van de Tiroler ski- en langlaufscholen brengen u de technieken en basisbeginselen bij in proeflessen en beginnerscursussen. De ‘Diagonalschritt’, ‘Ausfallschritt’ en ‘Grätenschritt’ leert u makkelijk en snel. Met een beetje aanleg en doorzettingsvermogen zijn ook technieken als het maken van bochten, stoppen en remmen, na een paar dagen oefenen geen probleem meer.

De hoge kwaliteitscriteria voor ski- en langlaufscholen worden strikt gecontroleerd. De leraren maken gebruik van de meest moderne en effectieve lesmethoden. De leraren worden regelmatig bijgeschoold en opgeleid voor diverse disciplines, waaronder lessen voor kinderen, slede langlauf (voor mensen met een lichamelijke beperking) en andere populaire langlaufvarianten zoals biatlon.


Leren langlaufen in Seefeld
Omhoog
Live Chat
Live Chat