Adelaarsweg etappe 11: Karwendelhaus – Hallerangerhaus/-alm, © Tirol Werbung/Holger Gassler
Adelaarsweg etappe 11: Hallerangeralm, © Tirol Werbung/Holger Gassler

Adelaarsweg etappe 11: Karwendelhaus – Hallerangerhaus/-alm

Tijdens deze etappe bereikt u grote hoogtes: naast het Karwendelhaus begint het voetpad naar de Birkkarspitze. U passeert hierbij onder andere de Schlauchkar. De naam (‘Schlauchkar’ = schlauchen = vermoeien) geeft het al aan: dit gedeelte van de etappe is redelijk vermoeiend. Wees tijdens deze tocht ook voorbereid op een rotsachtig terrein met lastige puinhellingen en een sneeuwveld dat u over dient te steken. Na de Birkkarhütte (schuilhut) klautert u gezekerd aan een touw langs de westelijke bergkam naar de Birkkarspitze. Hierna volgt de afdaling naar het mooie Hinterautal, waar u uw benen op een bospad kunt losschudden. De route loopt langs de Lafatscherbach door naar de Lafatscher Niederleger met het authentieke alpenhuis, waarna u snel afslaat richting deHallerangerhaus/-alm. Hier eindigt de, op alpinistisch gebied gezien, meest veeleisende Adelaarsweg etappe in het Karwendel gebergte.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Wild en zeer romantisch: het ravijn waar de Lafatscherbach en de waterval naast de jachthut onder de Lafatscher zich hebben ingesleten. Ook het ‘symbool’ van de Hallerander Alm is de moeite waard. De kleine kapel die voor de prachtige bergcoulissen naar nog hoger gelegen doelen verwijst. Op slechts enkele meters van de Halleranger Alm ontspringt rivier de Isar.

Adelaarskick · U hoeft hier niet net als Hermann von Barth ‘toppen te verzamelen’, maar een berg die hij als eerste persoon ooit heeft beklommen, ligt direct op uw pad. De Birkkarspitze is met 2.749 m de hoogste top in het Karwendel gebied met onder aan de top korte, met kabel gezekerde klimpassages. Voor deze klassieker onder de Karwendel tochten moet u vrij zijn van hoogtevrees en over een zeer goede conditie beschikken.

Tip: bij de Black Diamond Service Stations bij de Gaudeamushütte (Kaisergebergte), het Karwendelhaus (Karwendelgebergte) en het Württemberger Haus (Lechtaler Alpen) kunnen wandelaars een gebroken wandelstok of een verloren handschoen gratis vervangen.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-Karte 290, Innsbruck en omgeving

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Wild en zeer romantisch: het ravijn waar de Lafatscherbach en de waterval naast de jachthut…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Karwendelhaus

Het bewegwijzerde voetpad naar de Birkkarspitze begint naast het Karwendelhaus. Het pad loopt aanvankelijk redelijk steil en deels gezekerd met touwen door het rotsachtige terrein met dennenbomen en lawineweringen omhoog. De route gaat iets minder steil verder in zuidoostelijke richting naar de eindeloos lijkende Schlauchkar. De route passeert de splitsing naar de Hochalmkreuz (links) en naar de Brendelsteig (rechts). Hier houdt u richting aan en klautert soms met enige moeite, deels door rotsachtig terrein met lastig puin, omhoog naar de kar. De ‘stenen mannetjes’ helpen u bij de oriëntatiehulp en het voetpad wordt steeds steiler. Het laatste stuk naar de Schlauchkarsattel loopt in zuidwestelijke richting. In dit gebied dient u doorgaans een hard sneeuwveld over te steken. U kunt hier het beste de voetsporen volgen. Nu loopt u vanaf de Schlauchkarsattel (2.639 m) langs de Birkkarhütte (schuilhut) en over de met touwen gezekerde klimvoorziening eenvoudig langs de westelijke bergkam naar de top van de Birkkarspitze met bergkruis (2.749 m). Aansluitend wandelt u vanaf de top weer terug naar de Schlauchkarsattel en in zuidelijke richting naar beneden. Eerst loopt de route langs rotsblokken, deels met touwen gezekerd, steil omlaag naar de Westliche Birkkar. Hier gaat u over op een goed begaanbaar voetpad, dat veelal door puinvelden loopt en wederom deels over redelijk steile stukken. Uiteindelijk loopt de route aan de orografische linkerzijde van de Birkkarbach redelijk recht naar beneden naar het Hinterautal en een bospad. Nu loopt u langs de dalbodem richting ‘Kastenalm’ resp. ‘Hallerangerhaus’. U passeert op de rijweg rechts de Kastenalm resp. Jaghaus Kasten. Daarna loopt u in het lichte bos omhoog, boven de diep in het landschap ingegraven Lafatscherbach.

Rustmogelijkheden: Kastenalm, Hallerangeralm

De weg leidt naar een soort hooggelegen dal. Hier loopt de route eerst licht omhoog resp. bijna vlak langs de Lafatscherbach. Na de jacht hut gaat het iets steiler omhoog naar het bergweideterrein van de Lafatscher-Niederleger, met het authentieke alpenhuis. Hier vervolgt u uw route gemoedelijk door weiland. Bij de kruising loopt u rechts in de richting van het ‘Hallerangerhaus’ (of links: Hallerangeralm – beide 10 minuten lopen). Nu loopt u de laatste hoogtemeters bergopwaarts naar het eindpunt van de etappe: het Hallerangerhaus (1.768 m), een populaire plek in Natuurpark Karwendel.

Eindpunt: Hallerangerhaus/-alm

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 11: Karwendelhaus – Hallerangerhaus/-alm (47.4272552,11.4217391)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.