Adelaarsweg etappe 2: Hintersteiner See, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
© Adelaarsweg etappe 2: Hintersteiner See, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
© Adelaarsweg etappe 2: Gaudeamushütte – Hintersteiner See, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
Adelaarsweg etappe 2: Gruttenhütte, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
© Adelaarsweg etappe 2: Gruttenhütte, © Tirol Werbung/Jens Schwarz

Adelaarsweg etappe 02: Gaudeamushütte – Hintersteiner See

De weg is het doel, maar tijdens deze etappe kunt zich u voor een goed moreel met name op zeer warme dagen beter het doel van deze dag steeds voor ogen houden: de weg die wordt omgeven door keizerlijke bergmassieven, voert door bergweiden, hellingen met kruipdennen en gemengde beukenbossen. Na enkele korte rots beklimmingen bereikt u via de Gruttenhütte de romantische Hintersteiner See dat tot de mooiste en schoonste meren van Tirol behoort. Het meer is 56 hectare groot en 36 meter diep en is privé-eigendom. Bij het strandbad aan de noordoostelijke oever is zwemmen toegestaan. Vergeet voorafgaand aan het mogelijke zwemavontuur, niet uw vinger in het wijwater te dopen. Ook de barokke plafondfresco’s van Matthias Kirchner die ze zien zijn in de Bärnstatt-Kapelle tegenover de Gasthof Bärnstatt, zijn de zeer de moeite waard.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaars alpine geschiedenis · De legendarische moeilijkheidsgraad VII. De wanden van het Wilder Kaiser gebergte waren altijd al een graagmeter voor de elite onder de klimmers. Hier schreven de Duitse ‘free climbing pioniers’ Helmut Kiene en Reinhard Karl in 1977 klimgeschiedenis. Tot dan toe geloofde niemand dat routes moeilijker dan moeilijkheidsgraad VI konden worden overwonnen. Op het Wilder Kaiser gebergte ging het er echter nog wilder aan toe: rasechte crack climbing, helemaal vrij, zonder haken… Kiene en Karl gingen de uitdaging aan en bereikten met hun eerste beklimming van de route ‘Pumprisse’ bij de Fleischbankpfeiler de eerste officiële classificatie met de alpine moeilijkheidsgraad VII. Zij voegden hiermee een hogere moeilijkheidsgraad toe aan de tot dan toe bestaande classificaties. De route ‘Pumprisse’ werd hierdoor bijna net zo beroemd als Reinhard Karl, die als eerste Duitser de Mount Everest beklom en Helmut Kiene, wiens solobeklimmingen hem tot een van de toonaangevende alpinisten van de jaren 70 maakten.

Adelaarsblik · Het bergmassief van de keizer dankt zijn naam aan de ‘Kaiserkopf’. Volgens de legende zou men in deze rots het adellijke profiel van de stervende Karel de Grote herkennen. De grote keizerlijke kroon die wordt gevormd door de bergpunten van de Ellmauer Halt, glijdt van zijn hoofd. Het profiel van de rustende keizer is het beste te zien vanuit Going. En een beetje fantasie doet daarbij geen kwaad!

Adelaarskick · Een duik in de Hintersteiner See is niet alleen voor koukleumen een hele uitdaging, want het water van het meer is kraakhelder en fris, en daarom ook heerlijk verkoelend. Het water heeft een gemiddelde temperatuur van 19 tot 20 graden Celcius, maar is soms slechts 18 graden warm. U kunt natuurlijk ook gewoon aan de oever zitten en genieten van de prachtige omgeving. De pittoreske ca. vijf kilometer lange wandeling rond het meer is ook de moeite waard.

Grote plattegrond openen

Duur

6 uur

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Moeilijkheidsgraad

Bergafwaarts: 1.130m

Routebeschrijving

Startpunt: Gaudeamushütte

Vanaf de Gaudeamushütte overwint u via de Klammlweg bijna 400 hoogtemeters tot aan de Gruttenhütte, de hoogst gelegen hut in het Kaisergebied. Hiervoor loopt u eerst richting Ellmauer Tor en slaat u daarna in westelijke richting af naar het voetpad nr. 824, 813. De route loopt door weides en bossen van kruipdennen en na een oversteek van een droge beekbedding komt u bij de borden ‘Gruttenhütte über Klamml’. Voor dit deel moet vrij zijn van hoogtevrees en een zekere tred hebben. Het pad loopt via stenen en kleine rotsblokken langs de rand van een trechter van losse stenen. De Gaudeamushütte kunt u beneden al duidelijk  zien. Al gauw loopt het smalle pad rond een rotsblok en komt u bij een ca. twee meter lange ijzeren trap. U klimt via deze trap omhoog en volgt enkele treden langs een ijzeren ketting. Het pad loopt nu licht bergopwaarts met links onder u de losse stenen en aan uw rechterzijde hoge rotsen. Na de oversteek van een veld met keien ziet u al snel de houten treden naar de Klamml-ingang. Rechts van de wand van de Gruttenkopf gaat het steil omhoog. De route is voorzien van ijzeren klemmen waar u op kunt staan en waar u zich aan vast kunt houden. Bij de laatste trede moet u zichzelf over een rotsblok omhoog trekken. Houd bij de uitgang van de Klamml links aan. Langs het smalle pad loopt het terrein aan de rechter kant steil naar beneden, maar na enkele bochten bereikt u de bergtop, waarvandaag een vrijwel vlak pad nog een klein stukje naar de Grutterhütte loopt. Meteen hierna ziet u aan de rechter kant de route van de Jubiläumssteig.
U loopt vanaf de Gruttenhütte (1.620 m) over de Gruttenweg 14 a in zuidwestelijke richting.  Op een hoogte van rond de 1.400 m buigt u vanaf de Gruttenweg, in de buurt van het Krummbachegg de ‘Höhenweg’ nr. 823, in westelijke richting af (Hintersteiner See). Nu loopt u op de ‘Höhenweg’, die ook wel ‘Wilder-Kaiser-Steig’ wordt genoemd. U wandelt door een licht gemengd bos met kruipdennen en karen in zuidelijke richting langs en om de Treffauer om uiteindelijk verder te lopen in richting ‘Kaiser Hochalm’ (wordt niet geëxploiteerd). Deze ligt op een open terrein op een hoogte van 1.417 m en vanaf hier volgt u het bewegwijzerde pad naar beneden. Nu volgt u de bewegwijzering ‘Steiner Hochalm’ en volgt u het voetpad nr. 823, dat door een gemengd bos naar beneden loopt. Aan de bosrand splitst de route zich. Vanaf hier loopt u rechts naar boven en volgt u daarna meteen het bewegwijzerde voetpad dat links langs de helling loopt. Het voetpad leidt naar de Steiner Hochalm waar u een drankje kun doen en van de muziek kunt genieten, want hier wordt vaak onder begeleiding van harpmuziek gezongen. Ten zuidoosten van het gebouw loopt u via het karrenpad bergafwaarts naar de Hintersteiner See. Dit prachtige natuurjuweel komt al snel in zicht. Later loopt u door over een bospad waarbij u steeds verder naar beneden gaat. Bij Gasthof Bärnstatt resp. de Bärnstatt- Kapelle komt het pad uit op de openbare weg naar de Hintersteiner See. Hier volgt u de weg aan de rechterzijde langs bloemenweiden en huizen langs de oostelijke oever van het meer. Tijdens deze etappe zijn er, naast de Gaudeamus- resp. Gruttenhütte aan het begin van de etappe en tegen het einde van de etappe (Bärnstatt en Hintersteiner See), geen pauzeer mogelijkheden waar u kunt eten.

Endpunt:Hintersteinersee

Mogelijkheden om te overnachten en pauzeren: Gruttenhütte, Steiner Hochalm, Gasthof Bärnstatt, Cafe Restaurant Seestüberl, Pension Maier