Adelaarsweg etappe 2: Hintersteiner See, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
© Stefan Leitner

Adelaarsweg etappe 02: Gaudeamushütte – Hintersteiner See

De weg is het doel, maar tijdens deze etappe kunt zich u, met name op zeer warme dagen, beter het doel van deze dag steeds voor ogen houden: de route die wordt omgeven door keizerlijke bergmassieven, voert door bergweiden, hellingen met kruipdennen en gemengde beukenbossen. Na enkele korte rots beklimmingen bereikt u via de Gruttenhütte de romantische Hintersteiner See dat tot de mooiste en meest heldere meren van Tirol behoort. Het meer is 56 hectare groot, 36 meter diep en is privé-eigendom, maar bij het strandbad aan de noordoostelijke oever is zwemmen toegestaan. Vergeet voorafgaand aan het mogelijke zwemavontuur, niet uw vinger in het wijwater te dopen. De Bärnstatt-Kapelle tegenover de Gasthof Bärnstatt is zeer de moeite waard om te bezoeken, onder meer dankzij de barokke plafondfresco’s van Matthias Kirchner.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Het bergmassief van de keizer dankt zijn naam aan de ‘Kaiserkopf’. Volgens de legende zou men in deze rots het adellijke profiel van de stervende Karel de Grote herkennen. De grote keizerlijke kroon die wordt gevormd door de bergpunten van de Ellmauer Halt, glijdt van zijn hoofd. Het profiel van de rustende keizer is het beste te zien vanuit Going. En een beetje fantasie doet daarbij geen kwaad!

Adelaarskick · Een duik in de Hintersteiner See is niet alleen voor koukleumen een hele uitdaging, want het water van het meer is kraakhelder, fris, en heerlijk verkoelend. Het water heeft een gemiddelde temperatuur van 19 tot 20 graden Celcius, maar is soms slechts 18 graden warm. U kunt natuurlijk ook gewoon aan de oever zitten en genieten van de prachtige omgeving. De pittoreske ca. vijf kilometer lange wandeling rond het meer is ook de moeite waard.

Tip: bij de Black Diamond Service Stations bij de Gaudeamushütte (Kaisergebergte) kunnen wandelaars een gebroken wandelstok of een verloren handschoen gratis vervangen.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-Karte 9, Kaisergebirge

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Het bergmassief van de keizer dankt zijn naam aan de ‘Kaiserkopf’. Volgens de…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Gaudeamushütte

Vanaf de Gaudeamushütte overwint u via de Klammlweg bijna 400 hoogtemeters tot aan de Gruttenhütte, de hoogst gelegen hut in het Kaisergebied. Hiervoor loopt u eerst richting Ellmauer Tor en slaat u daarna in westelijke richting af naar het voetpad nr. 824, 813. De route loopt door weides en bossen van kruipdennen en na een oversteek van een droge beekbedding komt u bij de borden ‘Gruttenhütte über Klamml’. Voor dit deel dient u geen last te hebben van hoogtevrees en beschikken over een zekere tred. Het pad loopt via stenen en kleine rotsblokken langs een rotswand van losse stenen. De Gaudeamushütte kunt u onder u al goed zien liggen. Al gauw loopt het smalle pad rond een rotsblok en komt u bij een ca. twee meter lange ijzeren trap. U klimt via deze trap omhoog en volgt enkele treden langs een ijzeren ketting. Het pad loopt nu licht bergopwaarts met links onder u de losse stenen en aan uw rechterzijde hoge rotsen. Na de oversteek van een rotsachtig gebied ziet u al snel de houten trap naar de Klamml-ingang. Rechts van de wand van de Gruttenkopf gaat het steil omhoog. De route is voorzien van ijzeren klemmen waar u op kunt staan en waar u zich aan vast kunt houden. Bij de laatste trede moet u zichzelf over een rotsblok omhoog trekken. Houd bij de uitgang van de Klamml links aan. Langs het smalle pad loopt het terrein aan de rechter kant steil naar beneden, maar na enkele bochten bereikt u de bergtop, waarvandaag een vrijwel vlak pad nog een klein stukje naar de Grutterhütte loopt. Meteen hierna ziet u aan de rechterkant de route van de Jubiläumssteig.

Rustmogelijkheden: Gruttenhütte (Alternatieve overnachtingsmogelijkheden zijn beschikbaar bij de Gaudeamushütte)

U loopt vanaf de Gruttenhütte (1.620 m) over de Gruttenweg 14 a in zuidwestelijke richting. Op een hoogte van rond de 1.400 m buigt u vanaf de Gruttenweg, in de buurt van het Krummbachegg de ‘Höhenweg’ nr. 823, in westelijke richting af (Hintersteiner See). Nu loopt u op de ‘Höhenweg’, die ook wel ‘Wilder-Kaiser-Steig’ wordt genoemd. U wandelt door een licht gemengd bos met kruipdennen en karen in zuidelijke richting langs en om de Treffauer om uiteindelijk verder te lopen in de richting van de ‘Kaiser Hochalm’ (wordt niet geëxploiteerd). Deze ligt op een open terrein op een hoogte van 1.417 m en vanaf hier volgt u het bewegwijzerde pad naar beneden. Nu volgt u de bewegwijzering ‘Steiner Hochalm’ en volgt u het voetpad nr. 823, dat door een gemengd bos naar beneden loopt. Aan de bosrand splitst de route zich. Vanaf hier loopt u rechts naar boven en volgt u daarna meteen het bewegwijzerde voetpad dat links langs de helling loopt. Het voetpad leidt naar de Steiner Hochalm waar u een drankje kun doen en van de muziek kunt genieten, want hier wordt vaak onder begeleiding van harpmuziek gezongen.

Rustmogelijkheid: Steiner Hochalm

Ten zuidoosten van de almhut loopt u via het karrenpad bergafwaarts naar de Hintersteiner See. Dit prachtige natuurjuweel komt al snel in zicht. Later loopt u door over een bospad waarbij u steeds verder naar beneden gaat. Bij Gasthof Bärnstatt resp. de Bärnstatt- Kapelle komt het pad uit op de openbare weg naar de Hintersteiner See. Hier volgt u de weg aan de rechterzijde langs bloemenweiden en huizen langs de oostelijke oever van het meer. Tijdens deze etappe zijn er, naast de Gaudeamus- resp. Gruttenhütte aan het begin van de etappe en tegen het einde van de etappe (Bärnstatt en Hintersteiner See), geen pauzeer mogelijkheden waar u kunt eten.

Eindpunt:  Hintersteinersee - Scheffau am Wilden Kaiser

Mogelijkheden om te overnachten en pauzeren: Steiner Hochalm, Gasthof Bärnstatt, Cafe Restaurant Seestüberl, Pension Maier

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 02: Gaudeamushütte – Hintersteiner See (47.54938,12.3244)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.