Adelaarsweg etappe 20, © Tirol Werbung/Dominik Gigler
© Adelaarsweg etappe 20, © Tirol Werbung/Dominik Gigler

Adelaarsweg etappe 20 - Hanauer Hütte – Württemberger Haus

Op de indrukwekkende bergen tussen rivier de Inn en de Lech, één van de laatste wild water rivieren van Europa, wandelt u vaak voor langere tijd zonder dat u iemand tegenkomt. Hierdoor geniet u optimaal van de prachtige natuur. Blijf echter ook op de weg letten, want die loopt over steile voetpaden, grindvlakten, bergplateaus en via met touwen gezekerde rotsblokken. U wandelt over de Hintere/Östliche Dremelscharte (een variant is de route over de Vordere/Westliche Dremelscharte.) en passeert een aantal prachtig gelegen bergmeren. U kunt ook een ommetje maken naar de Schlenkersee onder de Östliche Dremelscharte.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaars alpine geschiedenis · De ´Uhde-Bernays-Weg´. Dit is de meest boeiende, niet al te zware route naar de Hanauer Hütte. De route loopt van Gramais via de prachtig gelegen Kogelsee en de Kogelseescharte en werd vernoemd naar Prof. Hermann Uhde Bernays, die het Parzinngebied verkende. Het departement Hanau bedankte hem hiermee voor zijn inzet en de ontwikkeling van de wandelroutes in het gebied rond de Hanauer Hütte. Dit was een belangrijke bijdrage om bekendheid te krijgen voor het prachtige Parzinngebied. Binnen het kader van zijn onderzoek beklom hij ook als eerste de Hanauer Spitze. De weg werd in 1909 geopend tijdens het inwijdingsfeest voor de nieuwe aanbouw van de Hanauer Hütte, waarvan de bouw in 1896 was voltooid. Vele jaren later, in 1941, gaf de centrale van de ‘Deutsche Alpenverein' de opdracht om de naar Uhde-Bernay vernoemde markeringen en wegnamen te verwijderen, omdat hij de stiefzoon van een jood was. De rehabilitatie volgde pas laat, maar toch. Intussen draagt de weg weer de naam van deze bewonderingswaardige man.

Hanauer Hütte (c) DAV Sektion Hanau

Adelaarsblik · De Parzinnmeren, die idyllisch in een kom liggen, lijken in de zon twee schitterende smaragden. Vanaf hier dwaalt uw blik af naar de indrukwekkende Dremelspitze en de Dremelscharte. Het is ook de moeite waard om het plantenrijk in het oog te houden. De hooggelegen kar (karakteristieke lange puintong) van Parzinn staat namelijk bekend om zijn rijkdom aan alpenbloemen.

Adelaarskick · Op de Rosskarscharte moet u ondanks de gespannen touwen wellicht op handen en voeten kruipen. Zeker als het terrein nat en glibberig is. Tijdens de afdaling loopt het pad door een smalle rotsspleet steil omlaag. De aansluitende grindvlaktes zijn ook niet ideaal. Gelukkig wordt het later wel gezellig in het Württemberger Haus.

Grote plattegrond openen

Duur

7 uur

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Moeilijkheidsgraad

Bergafwaarts: 930m

Routebeschrijving

Startpunt: Hanauer Hütte

Direct na de Hanauer Hütte volgt u de borden ‘Württemberger Haus‘. Even later splitst het voetpad zich. Vanaf hier loopt u in richting de ‘Steinseehütte‘ en niet in de richting ‘Württemberger Haus‘. Net voor de beek splitst het voetpad zich opnieuw. Hier staat twee keer ‘Steinseehütte’ vermeld. Voor de Hintere/ Östliche Dremelscharte kiest u route nr. 625 (links). Vanaf hier volgt u steeds de borden ‘Steinseehütte’. U loopt over een steile helling omhoog en naar het keteldal tussen de Dremelspitze en de Kleine Schlenkerspitze. Nadat u de grindvlaktes bent overgestoken, loopt een prima voetpad door een rotsachtig terrein steil omhoog in de richting van de oostelijke Dremelscharte. In het bovenste gedeelte moet u een smalle, met touwen gezekerde (grind)spleet oversteken. Aan de andere kant loopt de weg door weides eerst steil omlaag en vervolgens veelal lichtjes omhoog en voert via de mooie Steinsee naar de Steinseehütte. Vanaf hier loopt u weer een klein stukje omlaag en daarna weer gemoedelijk bergopwaarts naar de Steinkarscharte. Hierachter steekt u grashellingen c.q. grindvlakten over. Daarna loopt het voetpad weer steiler omhoog door rotsen en vervolgens over een grindpad naar de Roßkarscharte. Na de Scharte loopt u door een nauwe, door touwen gezekerde rotsspleet steil bergafwaarts. Later klautert u door de iets breder wordende kar over grind omlaag in een bassin. Hierna doorkruist de route grashellingen en grindvlakten en loopt de weg hierbij enigszins omhoog. Uiteindelijk loopt de weg steil omhoog naar de Gebäudjoch. Daarna wordt het iets lastiger: u wandelt over de zwarte aarde en een niet gezekerd voetpad van mindere kwaliteit steil omlaag naar de grashellingen aan de overkant. U steekt deze hellingen over en volgt aansluitend de kronkelende weg omlaag naar het Württemberger Haus (2.220 m). Deze ligt prachtig in het ronde zinkgat van het Obermedriol.