Almwandeling in Tirol, © Tirol Werbung
© Almwandeling in Tirol, © Tirol Werbung

Betoverende almwandeling van Zaunhof naar Piösmes

Tijdens deze middelzware wandelingroute van circa 7 uur van Zaunhof naar Piösmes loopt u in de voetsporen van de Pitztal Almenweg en komt u langs vier almen. De Tiefenalm is met een kleine beek en een panaroma op de imposante bergtoppen Rofelewand en Gsallkopf met de Hängegletscher, de meest charmante alpenweide van de regio.

Grote plattegrond openen

Bergafwaarts: 1.100m

Downloads

Routebeschrijving

Vanaf de kerk in Zaunhof volgt u de weg naar beneden en gaat u dalwaarts over de Talstraße. Na een paar meter op de Talstraße steekt u nog voor het ‘Haus Tirol’ over en slaat u linksaf. Let op, volg de route richting ‘Gasthaus Felsenhof’ door het smalle, steile bospad dat achter het voetbalveld is te nemen. De weg begint steil, maar later komt het pad samen bij een verharde toegangsweg richting het dal. Deze leidt naar ‘Gasthaus Felsenhof’ en vanuit daar gaat de weg over in een breed bospad (richting Mauchelealm aanhouden). De route met haarspeldbochten voert door licht bebost gebied richting Mauchelealm. Vanaf de alm gaat de route verder richting ‘Almweg Neubergalm via een smal bergpad.

Het stijgende pad voert langs bossen en rododenderons en vervolgens wordt de Mauchelekar doorkruist.

De route leidt door rotsachtig terrein met touwen en ijzeren trappen; aan het einde van een plateau met moerasachtige weiden, gelegen onder Stallkogels, bereikt u met 2.200 meter het hoogste punt van de route. Vervolgens gaat u bergafwaarts over een klein ravijn. U doorkruist het open almenlandschap voordat u de Neubergalm bereikt. Op het terras van de alpenhut langs de ‘Almweg Tiefentalalm’ kunt u een korte stop maken voor u de route vervolgt. De vervolgroute leidt omhoog en –laag via boomstronken en stenen over het Pitztal het bos in. Vervolg de route naar beneden naar de Tiefenalm, die u tenslotte na een nieuwe, korte klim over een weg bereikt. Vervolg de route over het pad langs de hut (Almweg Arzler Alm) en daarna een stuk omhoog. Later gaat de weg naar beneden naar de Arzler Alm (de laatste meters gaat de route omhoog over een bospad). Daarna gaat u langs de alpenhut rechtdoor door licht bebost gebied naar beneden richting het dal van Piösmes, waarbij u tweemaal een weg oversteekt. Tot slot met de brug over de Pitze richting het dorp.