Driedaagse Karwendel-doorkruising, © Tirol Werbung/Dominik Gigler

Driedaagse Karwendel-doorkruising

Tijdens deze wandeling, een absolute klassieker, wordt het Tiroler Karwendel van west naar oost doorkruist. Deze bergketen van de Noordelijke Kalkalpen - met de Birkkarspitze (2.749 meter) als hoogste punt - is groot natuurreservaat van bijna 1.000 vierkante kilometer dat een aantal bijzondere highlights in petto heeft. Bijvoorbeeld de 'Kleinen Ahornboden' waar bomen, groene weiden ongerepte natuur een idyllische ervaring biedt. Het wandelpad is goed onderhouden, maar daarentegen is wel een goede conditie en tredzekerheid vereist op de drie lange en hooggelegen etappes. U overnacht in het Karwendelhaus en in de Lamsenjochhütte.

Grote plattegrond openen

Lengte

53,5 km

Duur

3 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Parkeren

Parkeerplaats in het dorpscentrum van Scharnitz

Rustmogelijkheden:

• Karwendelhaus (juni tot september)
  • Eng-Alm (mei tot oktober)
  • Binsalm (midden mei tot oktober)
  • Lamsenjochhütte (midden juni tot oktober)
  • Gasthof Marschall, Brandstetterhof, en meer in Stans

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Scharnitz - Karwendelhaus
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 869/30 meter, duur: 6 uur, lengte: 18,9 kilometer, hoogste punt: 1.790 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Vanaf het treinstation in Scharnitz (962 meter) wandelt u zuidwaarts langs het 'Infocentrum Naturpark Karwendel' naar de dorpskerk. Volg de weg 'Karwendeltal' in oostelijke richting en loop vanaf de parkeerplaats ongeveer een kilometer tot aan een groot houten bord met de tekst 'Karwendelhaus', 'Falkenhütte'. Sla hier linksaf en blijf op dit pad. De route klimt iets voorbij de voormalige (en inmiddels afgebroken) Larchetalm (1.173 meter) tot aan het einde van het dal. Van hieruit gaat u ofwel over de bosweg naar het Karwendelhaus (1.765 meter) of u kiest voor een klim om de laatste driehonderd meter naar de hut af te leggen.

Etappe 2: Karwendelhaus - Lamsenjochhütte
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 1.412 / 1.229 meter, duur: 8 uur, lengte: 21,2 kilometer, hoogste punt: 1.951 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Op de weg van het Karwendelhaus gaat het een klein stukje rustig omhoog naar het Hochalmsattel (1.803 meter) met de Jochkreuz. Blijf in dezelfde richting wandelen en sla linksaf naar een hellende sectie. Het pad voert geleidelijk bergafwaarts door de alpenweiden en het mooie Untere Filztal (gehele tijd in dezelfde richting). De route leidt vervolgens naar beneden over een karrenpad en later over een bospad naar de Kleine Ahornboden met het Hermann-von-Barth monument (1.399 meter). Het monument herdenkt Baron von Barth, die in de zomer van 1870 in totaal 88 toppen van de Karwendel beklom; sommige toppen werden door hem voor het eerst belkommen. De Ahornboden en de grotendeels opgedroogde stroombedding worden in zuidoostelijke richting overgestoken. U neemt het karrenpad/weg die rustig door het bos naar de onbeheerde Ladizalm (1.570 meter) leidt met het historische Almhaus. Vanaf hier gaat de route verder omhoog voordat het verandert in een klim naar de alpenweiden van de Falkenhütte (1.848 meter). De route leidt vervolgens naar de Spielissjoch (1.773 meter); vanaf hier worden de Laliderer Reisen overgestoken op een klim in oostelijke richting (dalend en stijgend). De route leidt vervolgens naar de Hohljoch (1.794 meter) en verder over een voetpad en klim door weiden en gemengd bos. Vervolgens gaat het langzaam naar omlaag naar het almdorp Eng (1.250 meter). Vanaf Eng leidt een bredere weg over een diep gelegen dal naar de Binsalm (Niederleger - 1.502 meter) en verder omhoog over een weg of karrenpad naar de Hochleger der Binsalm (1.645 meter) in open terrein (kortere weg via een klim). Het pad klimt hierna omhoog naar de westelijke Lamsenjoch (1.940 meter) met aan het einde een klim. Vanaf hier voert de klimsectie over glooiend terrein onder de Lamsenspitze (2.508 meter) naar de Lamsenjochhütte (1.953 meter).

Etappe 3: Lamsenjochhütte - St. Georgenberg - Stans - Scharnitz
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 111 / 1.531 meter, duur: 5 uur, lengte: 13,4 kilometer, hoogste punt: 1.951 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Deze etappe is grotendeels comfortabel en loopt door lariksen en gemengd bosgebied. Vanaf de Lamsenjochhütte gaat een karrenpad een paar meter zuidoostwaarts en vervolgens rechts naar een klimsectie. Het rotsachtige pad loopt geleidelijk omlaang en door de weiden van het dal. Net onder de 1.700 meter leidt de route terug naar het karrenpad/weg. Daarna gaat het rustig aan naar beneden door licht begroeid (lariks)bos. Het pad leidt door een gemengd bos, gaat licht steiler bergafwaarts en vervolgens naar beneden door een groot bergdennenbos. Passeer de Stallenalm (waar het Stallental begint), door de alpenweide en steek vervolgens de brede, droge grindstroombedding over. Daarna voert de route terug het bos in. Blijf in afdalende richting lopen bij de splitsing; even later passeert u een rustplaats. Er volgt een splitsing waar u weer bergafwaarts loopt. Direct daarna voert voert het pad richting 'Fiecht, Vomp' en door het bos over de oude weg en steil aflopende hellingen van het Stallental. Op ca. 1.050 meter neemt u links een voetpad ('St. Georgen, Wolfsklamm, Stans', de bewegwijzering is een beetje verwarrend op dit punt). Blijf nu door het dichte loofbos wandelen, de route mondt uit in een brede weg. Hier gaat de route links verder en afdalend, over de beek en via de weg naar het bedevaartsoord St. Georgenberg (898 meter). Vanaf hier gaat het eerst via dezelfde route terug naar de brug aan het begin van de toegangsweg, slaat u af richting 'Wolfsklamm' en voert de route links van de Stallenbach langzaam het dal uit. Vervolgens daalt het af via een klimsectie in de kloof (houten loopbruggen, touwzekeringen), waarbij er een aantal keren van oeverzijde wordt gewisseld. Na het passeren van de kloof voert het langs steile wanden naar buiten. Uiteindelijk voert de route over een weg in dezelfde richting naar Stans en wandelt u links van de beek het dorp in. Loop door de hoofdstraat voorbij de kerk en rechtdoor naar het treinstation in Stans (531 meter).

U kunt met de trein vanuit Schwaz naar Scharnitz terugkeren (S2 naar Innsbruck, S5 naar Scharnitz).

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Driedaagse Karwendel-doorkruising (47.39192,11.26652)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.