Kufsteiner jeneverbes, © Tirol Werbung
© Kufsteiner jeneverbes, © Tirol Werbung

Kufsteiner jeneverbes

Kranz´n” heet de jeneverbes op zijn Tirools. De kruidige bessen van de struik verlenen een bijzonder aroma aan talrijke inheemse specialiteiten en rookwaren. Met een hoog alcoholpercentage verwarmt de jenever - edelbrandewijn. Op een wandeling in het Riedenbergtal vindt men een heleboel van deze Kranz'n.

• Via Kufstein-Thiersee-Landl rijdt men naar Riedenberg (952 m), naar Restaurant Wastler. Hier begint de rondwandeling. Een bergpad leidt snel bergop, voorbij aan vliering, brandnetel, duizendblad en rode klaver, naar de huizen van het gehucht Riedenberg.
  • Men volgt nu links de weg, waar wondklaver, tormentil en vrouwenmantel te zien zijn, tot aan de waterval. Daar buigt men rechtsaf, de bosstraat in naar de Thaleralm en de Riedebergalm. Bij de volgende wegsplitsing gaat men eveneens naar rechts, passeert een slagboom en wandelt na 100 m links dwars over een wei.
  • Een smal pad leidt aan jeneverstruiken voorbij naar het Riedenberger hoogveen. Hier bereikt men weldra moerassige turfaarde - een ideale plaats om het moeras te testen. Schoenen uit en het moeras in, maar voorzichtig, men kan diep wegzinken! Na het barrevoetse bad wandelt men verder op het veenpad tot aan een houten draaihek. Deze volgt u ongeveer tien minuten waarna u weer het uitgangspunt, Restaurant Wastler, bereikt.
  • Als klein ommetje is het bezoek van de Riedenberger Steencirkel de moeite waard. Hiertoe steekt u bij het draaikruis de straat over, wandelt op de weg naar links en daarna rechts naar de stenen mannetjes. Achter de kleine rots-kunstwerken bevindt zich de kolenbranderplaats.
  • Na een smalle doorgang opent zich het hoogopgaande geboomte in een grote open plaats, waar de steencirkel uitnodigt om even halt te maken. Op dezelfde weg komt men weer terug op de Riedenberger Landstraße.