Tweedaagse tocht: Rofangebirge, © Tirol Werbung/Laurin Moser
Tweedaagse tocht: Rofangebirge, © Alpbachtal-Seenland
© Tweedaagse tocht: Rofangebirge, © Alpbachtal-Seenland

Tweedaagse tocht: Rofangebirge

Middelzware route vol landschappelijke hoogtepunten. Het unieke berglandschap van het Rofangebergte betovert en fascineert door verschillende rotsformaties. De imposante rotsen bieden een prachtig uitzicht op de Tiroler bergen. Hier vindt u ook het Zireiner See, een van de mooiste meren van Tirol. Onderweg komt u langs groene weiden, alpine bloemen en heeft u de kans om bergmarmotten te spotten.

Grote plattegrond openen

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Kramsach - Sonnwendjochhaus (met de stoeltjeslift) - Bayreuther Hütte
Hoogtemeters bergopwaarts/bergafwaarts: 150/350 meter, duur: 2 uur en 15 minuten, afstand: 5 kilometer, hoogste punt: 1.880 meter

Met de stoeltjeslift gaat u omhoog naar het Sonnwendjochhaus op 1.785 meter. Als alternatief kunt u ook het steile bospad nemen aan de voet van de Kramsach richting het Sonnwendjochhaus (wandeltijd ongeveer 3,5 uur). Hier klimt u richting het Rosskogel en dan dalen we links via de Gappsteig af naar de Zireiner See.
Over de zuidelijke oever gaat u richting het westen bergopwaarts tot een kruising.
Vervolgens slaat u linksaf richting de Zireiner Alm en de Bayreuther Hütte, waar u zult overnachten.

Etappe 2: Bayreuther Hütte - Sonnwendbichalm - Krähnsattel - Erfurter Hütte - Maurach - Kramsach (met de bus)
Hoogtemeters bergopwaarts/bergafwaarts: 650/400 meter, duur: 5 uur, afstand: 10 kilometer, hoogste punt: 2.000 meter

Van Bayreuther Hütte wandelt u langs de zuidelijke flank van de Sonnwendjoch. Over de Sonnwendbichlalm gaat men naar de Alpigl Alm vanwaar een klim volgt naar het pittoreske Schermsteinalm. Blijf de weg volgen langs de Haidachstellwand en vervolgens naar de Krähnsattel. Vanaf daar heeft u uitzicht op het hoogplateau van het Rofangebergte met de imposante Rosskopf, de Seekarlspitze, Spieljoch en, op de achtergrond, de populaire klimberg, de Rotspitze. Hier volgt u het licht dalende pad door de zogenoemde Stiege tot de Erfurter Hütte bij de Rofanseilbahn. Vanaf hier kunt u of lopend (ca 1,5 uur) of met de kabelbaan naar Maurach. Van het dalstation gaat u door de tunnel onder de hoofdwegdoor naar de bushalte 'Hauptschule'. Hier pakt u de bus terug via Wiesing (overstap) naar Kramsach.