MTB-toer Kufstein - Achensee (Karwendel rondrit), © Achensee Tourismus

Vierdaagse MTB-rondrit
Kufstein - Achensee (Karwendel rondrit)

Deze tocht voert mountainbikers in vier etappes van Kufstein door de Brandenberger Alpen naar de kristalheldere Tiroler zee, de Achensee, en rond de indrukwekkende bergketen van het Karwendel. Met bospaden en grindpaden, stevige afdalingen en prachtige panorama's is deze veeleisende tocht een echte uitdaging voor ervaren mountainbikers. Wilt u de vele meters in hoogte en afstand sneller overwinnen, dan kunt u ook de e-bike pakken. Er zijn verschillende laadstations langs de route.

Grote plattegrond openen

Lengte

301 km

Duur

4 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Parkeren

Kufstein: parkeerplaats Kaiserlift
Eben am Achensee: parkeerplaats bij het dalstation van de Rofanseilbahn 1
Pertisau: wandelparkeerplaats in het Gerntal ca. 3,9 kilometer noordwestelijk van Pertisau
Scharnitz: parkeerplaats Länd (betaald parkeren)
Schwaz: parkeerplaats bij Bahnhof Schwaz en diverse parkeermogeiljkheden in het dorpscentrum

Rustmogelijkheden:

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Kufstein - Achensee
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 3.227 / 2.776, lengte: 69,1 kilometer, hoogste punt: 1.434 meter, moeilijkheidsgraad: zwaar

In Kufstein voert de route eerst noordwaarts langs de Innradweg en over de Duitse grens. Sla in Kiefersfelden onder de Inntal Autobahn linksaf de Innstrasse in en volg de Kieferbach, die later de Thierseer Ache wordt, langs de grens naar het westen. Voorbij de Hechtsee en de Wachtl-groeve leidt het pad 8,7 kilometer en ongeveer 320 hoogtemeters bergopwaarts naar Thiersee. Houd rechts aan in Thiersee en rijd in westelijke richting over Thiersee-Landesstraße bij Bach via Wieshäusl. Passeer de dorpen Schmiedtal en Landl bei Thiersee en ga na 9 kilometer na Wacht in Landl linksaf de tolweg op. Deze leidt langs route 341 naar de Stallenalm en verder naar de Ackernalm. Ga rechtdoor, voorbij de Marchbarchalm, door dicht bos en ten slotte bergafwaarts richting Erzherzog Johann-Klause. Goed onderhouden boswegen leiden nu via de Rohregger en Schwendter Bairachalm naar de Gufferthütte op 1.465 meter hoogte in het Rofangebergte. Daarna volgt een afdaling over een lang en breed grindpad over de Ludernalm en de Schlag-Almen langs de Ampelsbach naar het Achental. Rijd in zuidelijke richting over Achenkirch naar Achensee en via de oostelijke oever van het meer naar Maurach.

Etappe 2: Achensee - Scharnitz
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 1.801 / 1.771, lengte: 68,5 kilometer, hoogste punt: 1.797 meter, moeilijkheidsgraad: zwaar

Vanaf de Achensee gaat het via Pertisau over een brede en licht stijgende weg het Gerntal in naar het Almgasthaus Pletzachalm. Na 2,2 kilometer verschijnt de Gernalm. Daar begint de steile klim via een pad naar de Plumsjoch en naar de Plumsjochhütte op 1.630 meter hoogte. Er volgt een afdaling over de Plumsjochstraße langs route 452. Wanneer u aankomt in Rißbach, slaat u linksaf en rijdt u de Landesstraße in tot aan Eng, naar Alpengasthof Eng en Ahornboden in Hinterriß. Vanaf daar fietst u terug naar het einde van route 452 aan de oevers van de Rißbach en volgt u de weg naar het noordwesten door het dal. Na 5,2 kilometer slaat u linksaf voor de kruisbrug, route 455, het Johannestal in. Hier begint de tweede klim via de Schwarzlackenhütte en de kleine Ahornboden naar het hoogste punt van deze etappe, de Hochalmsattel op 1.797 meter hoogte. Vervolgens voert de route verder door het Karwendel-dal en bergafwaarts via grindpaden naar het Karwendelhaus op een hoogte van 1.765 meter. Daar begint route 595 met de laatste 18 kilometer lange afdaling, langs de Angeralm, naar de Isartal en naar de etappebestemming Scharnitz.

Etappe 3: Scharnitz - Schwaz
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.396 / 1.828, lengte: 76,3 kilometer, hoogste punt: 1.229 meter, moeilijkheidsgraad: zwaar

Start in Scharnitz in westelijke richting en rijd langs velden langs de Gießenbach. In de wijk Gießenbach slaat u rechtsaf de Bodenstraße in en volgt u deze gedurende 5,1 kilometer. Bij de kruising van Leutascher Landesstraße L14 slaat u linksaf en fietst u een paar 100 meter voordat u rechtsaf een bospad opgaat in het Fludertal. De route leidt uiteindelijk via Wildmoosalm naar Seefeld in Tirol. In het dal aan de Innsbrucker Straße, voorbij de Wildsee, rijdt u naar het zuiden. Na de Auland leidt een lange afdaling langs route 588 over grind en via Reith bei Seefeld naar de Inntaler dalbodem. Eenmaal in Eigenhofen slaat u linksaf de hoofdweg op naar Zirl. Steek in Zirl de Inn de Bahnhofstrasse over en vervolg het vlakke Innradweg meer dan 8 kilometer naar Kranebitten bij Innsbruck. Van daaruit begint de klim via de Höttinger Bild naar de Umbrüggler en Arzler Alm, bergafwaarts naar Arzl en verder via Rum, Thaur en Absam naar Gnadenwald en vervolgens via Terfens en Vomp naar het centrum van Schwaz.

Etappe 4: Schwaz - Kufstein
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.991 / 2.047, lengte: 87 kilometer, hoogste punt: 1.488 meter, moeilijkheidsgraad: zwaar

De laatste etappe begint in Schwaz met een klim over de Gallzeiner Weg naar de wijk Gattern. Van daaruit gaat het terug naar Buch in Tirol. Eenmaal in het dal rijdt u in oostelijke richting over de rijksweg naar St. Margarethen en over de Inn naar Jenbach. Fiets nu over de Schalserstrasse naar de wijk Wiesing en volg de dorpsweg langs Erlach richting Achensee. Neem kort na de kruising van de Achenseestrasse het bospad dat omhoog gaat naar Eben am Achensee. Volg bij de Achensee het pad langs de oostelijke oever van het meer voor ongeveer 9 kilometer. Kort daarna volgt de tweede beklimming. Op de bosweg van route 461 gaat het naar de Kögelalm, gelegen op 1.430 meter hoogte. Vervolgens leidt een lange afdaling over een grindpad door het Schönjochtal naar Steinberg am Rofan. Rijd op route 465 lichtjes bergopwaarts via Hinterberg langs de Steinberger Ache naar Pinegg en verder naar het Kaiserhaus bij de ingang van de Kaiserklamm. Vervolgens gaat de route licht stijgend over route 326, langs de Riedenberger weiden en de Ellbachstraße, voorbij de Riedenberg naar de Thiersee. Over de Marblinger Höhe voert de tocht via zijwegen terug naar Kufstein.

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Kufstein - Achensee (Karwendel rondrit) (47.43106,11.73753)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.