MTB rondrit: Mieminger-gebergte-rondrit, © TVB Innsbruck / Christian Vorhofer

MTB-rondrit
Mieminger-gebergte-rondrit

Deze rondrit door het Mieminger gebergte is voor genieters en e-bike-fans. De tocht voert door het uitgebreide Gurgltal met uitzicht op de Lechtaler Alpen, over het Mieminger plateau door Telfs naar de Leutasch en weer terug via Ehrwald en Nassereith naar Imst. De route is omringd door torenhoge kliffen, dichte lariksbossen en azuurblauwe meren zoals de Fernsteinsee en de Blindsee. Op de 100 kilometer lange route staan tal van acculaadstations voor e-bikes.

Grote plattegrond openen

Lengte

100 km

Duur

3 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Parkeren

Imst: parkeerplaats bij de Imster Bergbahnen (gratis parkeren), meer parkeerplaatsen in de omgeving van de parochiekerk
Leutasch: parkeerplaats Stupfer im Gaistal, ca. 1,4 kilometer westelijk van Klamm
Ehrwald: parkeerplaats bij het dalstation van de Ehrwalder Almbahn (gratis parkeren) en meer parkeermogelijkheden in het dorp

Rustmogelijkheden:

Etappe 1

• Diverse herbergen in Imst, Nassereith, Mieming, Telfs, Leutasch
  • Gasthof Gerhardhof, Wildermieming
  • MaMi's Restaurant, Bairbach
  • Landgasthof Ropferhof, Buchen
  • Muggenmoosalm, Leutasch (ca. 790 meter omrijden)

Etappe 2

• Gasthof Seewald in Strad bei Tarrenz

Routebeschrijving

Etappe 1: Imst - Leutasch
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.108/759 meter, lengte: 48,5 kilometer, hoogste punt: 1.259 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Rijd vanuit Gasthof Hirschen in Imst eerst naar het oosten en ga na 200 meter voor de kapel rechtsaf de Biberweg op. Volg de afdaling naar de kleine Gurglbach, steek de beek over en fiets over een lang, breed grindpad door het Gurgltal via Strad naar Dormitz bij Nassereith. Daar begint de eerste klim op een asfaltweg via Roßbach naar het Holzleitensattel. Rijd ongeveer 1,7 kilometer naar Roßbach en bij de grens met Obsteig gaat de weg via een bocht over op het bospad. Deze leidt rechtdoor en vervolgens nog eens 3,1 kilometer omhoog naar Arzkasten. Direct na Gasthaus Arzkasten en voor de grote wandelparking slaat u linksaf en fiets u licht bergafwaarts tussen bossen en velden richting Obsteig. Via Mieming, Affenhausen en Wildermieming is het nu nog ongeveer 15 kilometer naar Telfs. Daar begint de tweede klim via Bairbach en Buchen op de Buchener Landesstraße naar Klamm in Leutasch. Het eindpunt van deze etappe ligt op 1.170 meter hoogte.

Etappe 2: Leutasch - Ehrwald
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 457/629 meter, lengte: 19,9 kilometer, hoogste punt: 1.603 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Van Klamm gaat het parallel aan de Leutascher Ache over een asfaltweg via route 553 naar het Gaistal. Steek na 2,6 kilometer het beekje over bij de parkeerplaats bij Salzbach het beekje en ga op een bospad verder het dal in richting het westen. Na nog eens 3,9 kilometer buigt de route rechtsaf naar de Gaistalalm. Vervolgens gaat de weg rechtdoor en de gehele tijd omhoog, voorbij Tillfussalm tot aan het dalstation van de Gaistalbahn. Kort daarna verschijnt de Igelsee. Rijd nu langs de oostelijke oever van het meer en sla bij het volgende kruispunt rechtsaf, route 813. Eerst gaat het pad omhoog en vervolgens iets naar beneden. Na een paar kilometer bereikt u de Ehrwalder Alm en waarna route 813 verder het dal in leidt. De afdaling gaat eerst over grindwegen en vanaf het dalstation van de Ehrwaldbahn over een asfaltweg naar het centrum van Ehrwald.

Etappe 3: Ehrwald - Imst
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 532/704 meter, lengte: 31,5 kilometer, hoogste punt: 1.269 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Vanuit het centrum in Ehrwald gaat de laatste etappe van de rondrit eerst over een asfaltweg en vervolgens langs route 814 over een panoramisch pad door lariksbossen richting het zuidwesten. In Biberwier na 4,9 kilometer de Fernpassstrasse naar Weissensee volgen. Vóór het meer vertakt route 836 naar links en leidt eerst langs de Blindsee omhoog over de historische Via Claudia Augusta en volgens weer bergafwaarts naar de Fernsteinsee. Na Schloss Fernstein gaat de route parallel en uiteindelijk over de Fernpassstraße naar Nassereith. Volg daar de brede Karl-Mayr-Straße, die overgaat in Ingenieur-Kastner-Straße. Ga dan voor het gebouw van de vrijwillige brandweerbrigrade rechtdoor een smallere straat in, steek de Roßbach over en fiets onder het viaduct van de Mieminger Straße door. Volg nu het bospad, rijd over korte asfaltsectie tot aan het begin van de grindweg en fiets verder westwaarts door het Gurgltal. De route voert langs Strad bei Tarrenz en de Knappenwelt tot na 9,9 kilometer rechts een bruggetje over de Gurglbach verschijnt. Steek deze over en rijd de laatste 1,6 kilometer over de Biberweg naar het startpunt in Imst.

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Mieminger-gebergte-rondrit (47.399013,10.921863)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.