Adelaarsweg etappe 15: Eppzirler Alm, © Tirol Werbung / Kranebitter Klaus

Adelaarsweg etappe 15: Solsteinhaus – Leutasch/Ahrn

U bent net de deur uit en begint direct aan de klim naar de Eppzirler Scharte, waarvoor absolute tredzekerheid vereist is. Vanaf hier een perfect uitzicht op de Großer Solstein en de Kleiner Solstein, de westelijke hoekpijlers van de Nordkette. Na het rotsachtige terrein loopt een goed begaanbaar pad slingerend omlaag. Op een hoogte van ca. 1.700 m komt u in een groen bergweidegebied terecht en uiteindelijk bij de Eppzirler Alm met haar prachtige huttenensemble en kleine kapel. Vervolgens wandelt u door het Eppzirler Tal gemoedelijk bergop- en afwaarts naar de Gießenbachklamm. Vanaf hier wordt het voetpad rotsachtiger. Vanaf de Scharnitzer wijk Gießenbach loopt de weg richting Scharnitz en daarna via de Hoher Sattler door een licht gemengd bos naar Leutasch.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Op de verlaten passages van deze etappe waant u zich soms de eerste mens, maar voor u waren natuurlijk al anderen op deze plek. Nabij de grens zijn aan beide kanten van de Isar resten van stenen muren van de Porta Claudia te vinden, een verdedigingswerk uit de 17e eeuw. De Gießenbachklamm kloof wordt op haar beurt gekenmerkt door bizarre rotsformaties en een doorgaans droge rivierbedding. Het bankje naast het voetpad is een mooi uitzichtpunt naar het Karwendel gebergte.

Adelaarskick · De Große Arnspitze is een solitair bergmassief tussen Wetterstein en het Karwendel gebergte. Om deze te bereiken is een lange en steile klim vereist. De oversteek naar de hoofd top is gekoppeld aan wat eenvoudig klauterwerk. Vanaf hier hebt u een geweldig uitzicht op het Beierse Alpenvoorland, Walchensee, het Karwendel gebergte, de Wetterstein en de Ötztaler- en Stubaier Alpen.

Aanbevolen wandelkaarten: Kompass-Karte 290, Innsbruck en omgeving

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Op de verlaten passages van deze etappe waant u zich soms de eerste mens, maar voor u waren…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Solsteinhaus

Vanaf het Solsteinhaus volgt u de borden ‘Eppzirler Scharte’ en 'Eppzirler Alm’. U loopt aanvankelijk via het bewegwijzerde voetpad door het bergweidegebied naar de Erlalm. Daarna loopt de route door puin en rotsen naar een rotsachtig terrein en verder omhoog naar de Eppzirler Scharte. Tijdens de klim door de kar (karakteristieke lange puintong) splitst het voetpad zich. Nu houdt u de richting ‘Eppzirler Scharte’ (nr. 212) aan. De route loopt steil omhoog naar de Scharte tussen de Kuhlochspitze en de Erlspitze. Aansluitend loopt u aan de overzijde door het van boven steile en later zeer brede rotsachtige terrein (Kuhloch) over een eveneens goed begaanbaar voetpad en deels slingerend omlaag. Op ongeveer 1.700 m komt het voetpad in een groen bergweidegebied uit. U loopt nog een keer een kort steil stuk met puin omhoog, voordat u uiteindelijk de bergweide bereikt. Het pad loopt vanaf hier lichtjes omlaag en uiteindelijk parallel aan de uitgedroogde rivierbedding naar de Eppzirler Alm.

Rustmogelijkheid: Gasthof Ramona en Eppzirler Alm

Vanaf hier volgt u de brede rijweg in het bergweidegebied omlaag en loopt u door het Eppzirler Tal in dezelfde richting het dal uit. U passeert hierbij de afslag naar de Oberbrunnalm (afslag ligt op 1.200 m). Vanaf hier loopt het pad nog steeds lichtjes omlaag het dal uit. De rijweg loopt nu langs de Gießenbach (afwisselend links en rechts van de beek) en naar de aanvankelijk nog beboste Gießenbachklamm. Het terrein wordt echter steeds rotsachtiger. Het pad brengt u uiteindelijk naar de parkeerplaats van de Eppzirler Alm in de Scharnitzer wijk Gießenbach. U steekt hier het spoor en de hoofdweg over. In de wijk gaat u de eerste straat rechts richting 'Scharnitz'. Daarna loopt u naar links richting 'Hoher Sattel'. Later volgt u de richting ‘Bogenschießstand’ en ‘Scharnitz’. Vervolgens slaat u linksaf richting ‘Leutasch’. Al snel ziet u aan uw rechterhand een bospad naar ‘Leutasch über Hoher Sattel’. Deze volgt u. Na de korte, vlakke passage in Gießenbach loopt het bospad redelijk steil omhoog en door een gemengd bos naar de Sattelklamm. Aan het eind van het pad loopt een voetpad door een licht bos langs de helling. Het middengedeelte wordt al snel steiler. Het voetpad komt uit op een weg. Vanaf hier loop u in dezelfde richting door naar de Hoher Sattel. Volg hierbij steeds de borden ‘Leutasch/Ahrn’. Aan de overkant van de Sattel loopt u over een breed bospad door open bos (deels zeer steil) door het Satteltal omlaag naar Leutasch/Ahrn tot aan de brug over de Leutascher Ache. Sla net voor het eindpunt niet linksaf!

Eindpunt: Leutasch

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 15: Solsteinhaus – Leutasch/Ahrn (47.3080521,11.288149)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.