Adelaarsweg etappe 19, © Tirol Werbung/Dominik Gigler
Adelaarsweg etappe 19: Hanauer Hütte, © Tirol Werbung/Holger Gassler

Adelaarsweg etappe 19: Anhalter Hütte – Hanauer Hütte

Beter een tongbreker dan een knieënbreker. Vandaag wandelt u door het vredige, maar moeilijk uitspreekbare, Pfafflartal naar Pfafflar. Aanvankelijk loopt de route over een met touwen gezekerd pad omhoog naar de Steinjöchl. Daarna volgt u de bekende Hahntennjoch pasovergang. In het Pfafflartal loopt de route door schilderachtige, afgelegen Tiroler dorpen naar het Angerletal en verder richting de Hanauer Hütte. U bent dan nog steeds in het 38 km2 grote stiltegebied van de Muttekopf. Het overgrote deel van dit beschermde natuurgebied ligt boven de boomgrens op alpine terrein in het hooggebergte. In vergelijking met pure kalkkaren, is de vegetatie hier veel weelderiger waardoor er tevens zeldzame alpenplanten groeien.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Na zoveel hooggebergte passages achter de rug te hebben, kunt u nu genieten van landelijke dorpssferen. De oude houten huizen van Pfafflar behoren tot de oudste van Tirol. Sommige van hen zijn afkomstig uit de 13e eeuw. De huizen zijn gemaakt van ronde boomstammen. Voor de bouw werden noch een zaag noch metalen onderdelen gebruikt. Ook het bergdorp Boden is prachtig om te zien, net als de watervallen die u passeert.

Adelaarskick ·De Falschkogel is een markante top in dit gebied. Hij is vanaf het Steinjöchl te zien en kan vanaf hier ook beklommen worden. Deze berg wordt gekenmerkt door de steile rotsen in het noorden en glooiende weiden aan de zuidkant. Maar zo glooiend zijn de weiden eigen helemaal niet; ze zijn juist extreem steil. Alsof de Falschkogel wil zeggen: “wie niet oplet, zal op drastische wijze voelen wat de zwaartekracht kan doen!”

Aanbovelen wandelkaart: Kompass-Karte 35, Imst Telfs Kühtai Mieminger Kette

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Na zoveel hooggebergte passages achter de rug te hebben, kunt u nu genieten van landelijke…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Anhalter Hütte

U loopt van de Anhalter Hütte enkele meters in westelijke richting omlaag. Daarna gaat u via het voetpad gemoedelijk stijgend bergopwaarts naar de Steinjöchl (pad gezekerd met touwen). Achter de inzakking loopt u meteen omlaag en daarna weer lichtjes omhoog door weides en dennenbossen. U passeert de hellingen in zuidwestelijke richting naar de Hahntennjoch. Op de plek waar de route omhoog loopt richting de weg, volgt u via bergweides de rode markeringspijlen en loopt u rechts via een voetpad in westelijke richting bergafwaarts. Even later ziet u de borden ‘Hanauer Hütte’. De route loopt in noordelijke richting langs de weg via een voetpad verder naar beneden. U wandelt via een landweg door bergweiden, dennenbossen en open gemengde bossen gemoedelijk bergafwaarts. U passeert hier ook even een klein ravijn. De route komt uiteindelijk uit bij een scherpe bocht naar links. Vanaf hier wandelt u via de groenstrook ten noorden van de weg omlaag (weg nr. 601, staat op de wand). U bereikt al snel de huizen van Pfafflar. Hier kunt u afslaan richting het Fundaistal om via de Galtseitejoch een alternatieve route naar de Hanauer Hütte te bewandelen.

Rustgmogelijkheid: Gasthaus Pfafflar

Voor de normale route volgt u echter de weg door Pfafflar en gaat u bij het bord ‘Nach Boden’ links de weg en de beek over. Via het idyllische voetpad loopt u langs de beek omlaag (bij een groep huizen kunt u voor de alternatieve route weer afslaan naar de Galtseitejoch). Voor de normale route volgt u het voetpad c.q. de landweg in westelijke richting. De route loopt af en toe behoorlijk steil omlaag naar het plaatsje Boden en de parkeerplaats van de Hanauer Hütte. Hier steekt u meteen de Fundaisbach over en volgt u de borden ‘Hanauer Hütte’. U vervolgt uw route via een goed begaanbaar bospad over de Angerlebach naar het Angerletal. Vanaf de brug loopt de weg weer gemoedelijk omhoog en voert het door een open bos. Even later ziet u de Hanauer Hütte, gelegen op het plateau boven het dal. Nu volgt een korte afdaling alvorens de weg naast de brede, stenige beekbedding in open terrein opnieuw omhoog loopt door het Angerletal. Vanaf het dalstation van de materiaalkabelbaan verandert de rijweg in een klim. Het laatste stuk gaat slingerend (blijf hier op de zomerweg!) steil omhoog naar de Hanauer Hütte (1.922 m). Deze ruime hut staat onder haar ‘huisberg’; de Kogelseespitze.

Endpunt: Hanauer Hütte

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 19: Anhalter Hütte – Hanauer Hütte (47.3013616,10.66786)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.