Fernsteinsee, © Tirol Werbung / Aichner Bernhard

Langeafstandswandeling
Starkenberger Panoramaweg

Smaragdblauwe bergmeren, kastelen, forten en bossen – de Starkenberger Panoramaweg, vernoemd naar een adellijke Tiroler familie, is een indrukwekkende wandeling. De route van bijna 60 kilometer voert in zeven etappes door het Gurgltal en het Oberinntal. Vanaf de diepblauwe Fernsteinsee op de Fernpass gaat het over de oude Romeinse weg Via Claudia Augusta, langs de imposante Salvesenklamm in Tarrenz, naar het kasteel Starkenberg en naar de hoge Kronburg bij Zams. Het eindpunt is Schloss Landeck, gebouwd in de 13e eeuw. Dankzij de eenvoudige tot middelzware route met een wandeltijd van ongeveer 4,5 uur is de panoramaweg ook geschikt voor families.

Grote plattegrond openen

Lengte

59,7 km

Duur

7 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Parkeren

Fernpass, parkeerplaats Fernpasshöhe aan de Fernpassstraße, ca. 8,5 kilometer ten noorden van Nassereith

Rustmogelijkheden

Etappe 1: Fernpass-Rast (Imbiss, het hele jaar door geopend), Raststation Fernsteinsee (het hele jaar door geopend), Restaurant Zugspitzblick (vanaf 23 mei, meer info hier), diverse herbergen in Nassereith

Etappe 2: diverse herbergen in Obtarrenz

Etappe 3: Schloss Starkenberg (Schloss-Stube vanaf maart, meer info hier), diverse herbergen in Tarrenz

Etappe 4: diverse herbergen in Imst, diveres herbergen in Hoch-Imst

Etappe 5: Gasthof St. Hubertus in Gunglgrün (december tot midden oktober, maandag en dinsdag gesloten), diverse herbergen in Imsterberg

Etappe 6: Gasthof Kronburg (dagelijks, maandag en dinsdag gesloten)

Etappe 7: Hotel Tramser Hof (dagelijks), diverse herbergen in Landeck

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Fernpass - Fernsteinsee - Nassereith

Hoogte bergopwaarts: 373 meter, wandeltijd: 2,5 uur, lengte: 8,7 kilometer, hoogste punt: 1,216 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

De eerste etappe begint bij de Fernpass op 1.216 meter hoogte. De route gaat richting het westen over de oude Romeinse weg Via Claudia Augusta naar een grindgroeve en verder naar het zuiden door een dicht bos. Na ca. 800 meter slaat u links naar de Schanzlsee en vervolgt u de Römerweg tot aan de Fernsteinsee. Vanaf daar loopt u parallel aan de Fernpassstraße richting het zuiden naar Nassereith en kort voor het begin van het dorp slaat u linksaf. Nu voert de weg door weilanden de Schullgasse in. Ga na een paar honderd meter linksaf rondom het meer van Nassereither en eindig de eerste etappe op Postplatz.

Etappe 2: Nassereith - Sinnesbrunn - Obtarrenz

Hoogte bergop-/dalwaarts: 704/529 meter, wandeltijd: 4,5 uur, lengte: 10,2 kilometer, hoogste punt: 1,520 meter, moeilijkheidsgraad: middelzwaar

Op de Postplatz in het centrum slaat u rechtsaf de Karl-Mayr-Straße in, terug richting de Fernpass en na 30 meter steekt u de straat over. Nu wandelt u over velden naar het zuidwesten. U steekt een kleine brug over, houdt vervolgens links aan en wandelt langs de beek naar de Kneippanlage Mühlsprung. Vanaf de Kneippanlage Mühlsprung voert de Starkenberger Panoramaweg in bochten bergopwaarts en vervolgens in westelijke richting naar Sinnesbrunn. Na ongeveer 1,5 km op 1.200 meter hoogte steekt u een grindgroeve over boven het dorp See-Eck. Volg nu de panoramaweg naar Sinnesbrun (1.520 meter), het hoogste punt van de route, dat bekend staat om de bedevaartskapel. Loop vanaf hier een stukje terug en sla bij de parkeerplaats rechtsaf de Kreuzweg op. Kort daarna bereikt u het Kappakreuz en vervolgens het eindpunt van de tweede etappe: Obtarrenz.

Etappe 3: Obtarrenz - Schloss Starkenberg

Hoogte bergop-/dalwaarts: 155/275 meter, wandeltijd: 1,5 uur, lengte: 4,5 kilometer, hoogste punt: 1.071 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

In Obtarrenz houdt u rechts aan en volgt u de weg voorbij de voetbalplaats Lenzenanger. Vervolgens gaat de route omhoog het bos in voorbij een voedplaats voor wilde dieren. Volg het bospad, houd links aan bij de eerste splitsing tot aan 'Höhen Übergang'. 40 meter onder de brug stroomt het water door de Salvesenkloof. Na de oversteek van de Salvesenkloof gaat het pad verder naar het zuiden naar het dorp Oberer Rotanger. Nog geen vijf minuten later ziet u de brouwerij Schloss Starkenberg opdoemen.

Etappe 4: Schloss Starkenberg – Imst – Hoch-Imst

Hoogte bergop-/dalwaarts: 537/378 meter, wandeltijd: 3,5 uur, lengte: 8,5 kilometer, hoogste punt: 1.520 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

Vanaf het kasteel Starkenberg loopt u over het brede wandelpad dat over de Vogelbühel voert in de richting van het zuidwesten naar de Starkenberger See. Vanaf daar voert het over een pad boven de woonwijk Imster Lassig en onder de Rastbühel door naar Lehngasse. Steek de Hahntennjochstraße over en wandel het bos in. Sla na ongeveer een half uur linksaf. De panoramaweg gaat nu in verschillende bochten licht stijgend omhoog in zuidelijke richting. Het is de moeite waard om een omweg te maken naar de Vorderen Scheibenbichl dat prachtig uitzicht biedt. Ga nu weer scherp links het bos in en loop over het 'WetterKreuz' boven de Rosengartenkloof naar de Johanneskirche. Terug naar Hoch-Imst gaat de route dwars door de kloof. Eenmaal boven aangekomen biedt het zwemmeer heerlijke verfrissing.

Etappe 5: Imst - Imsterberg

Hoogte bergop-/dalwaarts: 299/460 meter, wandeltijd: 3,5 uur, lengte: 10,4 kilometer, hoogste punt: 1.043 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

Wandel in Hoch-Imst ten zuiden van de grote parkeerplaats bij de Sonnecksee en steek de Schinderbach-brug over bij de blauwe grot. Vanaf hier gaat de route over een breed pad dat afwisselend dal- en bergopwaarts en door vele bochten richting Gunglgrün leidt. Houd rechts aan bij de dam op de Sonnberg en vervolg naar Gunglgrün over het bospad. Eenmaal daar aangekomen, gaat de route door het dorp richting het westen en opnieuw door het bos. Uiteindelijk gaat het pad dalwaarts naar de Gschnallenhöfen. Hier wandelt u over de steile weg naar de Imster Au. Steek de Inn-brug in het dal over en wandel naar de Tiwag-krachtcentrale. Sla voor het fabrieksterrein rechtsaf en wandel over een bochtig bospad, langs een uitkijkplatform tot Imsterberg op ongever 850 meter hoogte wordt bereikt.

Etappe 6: Imsterberg - Kronburg

Hoogte bergop-/dalwaarts: 502/447 meter, wandeltijd: 3,5 uur, lengte: 10,2 kilometer, hoogste punt: 1,173 meter, moeilijkheidsgraad: middelzwaar

De zesde etappe voert van de Imsterberg over een dorpsweg met veel bochten omhoog naar de plaatsjes Vorderpadpadegg en Hinterspadegg. U wandelt in zuidelijke richting omhoog door velden en bossen, over een klim en vervolgens daalt het pad via een aantal haarspeldbochten af naar de Schönwieser-nederzetting Obsaurs. Daar volgt u de weg in een bocht bergafwaarts en wandelt u voorbij de Romeinse toren van de St.-Vigil-Kirche richting het westen. De weg gaat hier weer over in een wandelpad, door een dicht bos en boven Schönwies richting Zams. U steekt een koof over en wandelt vervolgens in een uur naar de Kronburg.

Etappe 7: Kronburg - Landeck

Hoogte bergop-/dalwaarts: 179/270 meter, wandeltijd: 2 uur, lengte: 7,5 kilometer, hoogste punt: 978 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

Na Landeck gaat de route van de Kronburg in westelijke richting, voornamelijk over een bospad. Passeer de Zammerberg en wandel door het Rifental, het pad leidt naar Anreit en vervolgens richting het zuidwesten door een dicht bos. Tussen Zams en Landeck ligt Trams op ongeveer 950 meter hoogte. Vanaf daar loopt u langs de Tramser Weg naar Schloss Landeck, het eindpunt van de Starkenberger Panoramaweg.

Opmerking over de terugreis: tussen Landeck en de Fernpass kunnen de postbus-lijnen 150 en 4206 worden gebruikt. Tussen Landeck en Imst rijden ook treinen van de ÖBB. Er is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van bagagetransport voor de Starkenberger Panoramaweg. Meer informatie vindt u hier

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Starkenberger Panoramaweg (47.36261,10.83118)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Contact

Nassereith
6465 Nassereith

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.