Langeafstandswandeling
Berliner Höhenweg

De uitdagende Berliner Höhenweg voert vanaf Finkenberg en de Gamshütte door het hart van het hooggebergte natuurpark Zillertaler Alpen. Wandelaars staan imposante uitzichten te wachten op de met sneeuw bedekte bergwereld, evenals prachtige uitkijkpunten op het hoogalpiene landschap. Veel wandelliefhebbers verheugen zich op het letterlijke hoogtepunt van deze toer: de Berliner Hütte. Het is de grootste alpine verenigingshut in Tirol en de eerste hut die op de monumentenlijst geplaatst werd. Het uitzonderlijk fraaie interieur, de houten lambrisering, de vijf meter hoge eetkamer en de kroonluchters maken de hut een parel te midden van de Tiroler bergen.

De Höhenweg is een veeleisende tocht voor ervaren bergwandelaars. De gehele route beslaat een week wandelen waarbij 85 kilometer en 6.600 hoogtemeters worden overbrugd. De duur van de tocht is echter in handen van de wandelaar zelf, aangezien er vanuit alle hutten afdalingen zijn naar het dal.

"Het hoogtepunt langs de Berliner Höhenweg is de markante Berliner Hütte. De 19e eeuwse ceremoniezaal is uniek."

Peter Kapelari, afdelingsmanager van ÖAV: hutten, routes en cartografie

Lengte

85,5 km

Duur

8 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Parkeren

Parkeermogelijkheden o.a. bij de Finkenberger Almbahnen.

Rustpunten

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Finkenberg - Gamshütte
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.084/0 meter, wandeltijd: 4,5 uur, lengte: 6,8 kilometer, hoogste punt: 1.918 meter, moeilijkheidsgraad: middelzwaar

De klim naar Gamshütte begint in het centrum van Finkenberg. Het pad leidt via de Devil's Bridge door het district Dornau in de richting van Brunnhaus. Na het sportveld vertakt de Hermann-Hecht-Weg (nummer 533) en leidt naar de Kraxentrager door het bos met vele haarspeldbochten. Vanaf hier gaat het pad verder naar de Gamshütte. Een iets kortere maar steilere variant leidt van het pension Gamsgrube via een pad door het bos tot de kruising met de Hermann-Hecht-Weg onder de hut. Vanaf daar loopt het pad over open terrein naar Gamshütte.

Etappe 1: Gamshütte - Friesenberghaus
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.207/650 meter, wandeltijd: 7 uur, lengte: 14,9 kilometer, hoogste punt: 2.513 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Vanaf de Gamshütte (1.921 meter) leidt het pad naar de Grinbergspitze (2.687 meter) tot de Berliner Höhenweg naar links afbuigt. Over met gras begroeide hellingen en alpendennen bereikt u de Feldalm (1.885 meter). Het pad gaat verder naar de Pitzenalm (1.874 meter) en via steile haarspeldbochten naar Milchanger. Hier gaat de route over een ruig hoogplateau naar de zuidelijke oever van de Wesendlekarsees. Langs de aftakkingen van het meer komt u op het pad ‘Breitlahner – Friesenberghaus’, dat uitkomt bij het Friesenberghaus (2.477 meter).

Etappe 2: Friesenberghaus - Olpererhütte - Furtschaglhaus
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 663/864 meter, wandeltijd: 5,5 uur, lengte: 14,1 kilometer, hoogste punt: 2.624 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Vanaf het Friesenberghaus loopt het pad kort naar het westen voordat het over de uitstroom van het Friesenbergmeer gaat. Vervolgens stijgt het pad over steile bochten naar de Friesenbergscharte tot 2.602 meter hoogte. In zuidelijke richting gaat het over de groene velden van de Gamsleiten richting de Olpererhütte (2.389 meter). Vanuit de Olpererhut daalt het pad eerst steil en gaat vervolgens in zuidelijk richting de Riepenbach over weilanden. Het pad leidt in vele bochten verder naar de Schlegeisspeicher. Bij de Uferstraße slaat u rechtsaf, direct na de grote parkeerplaats steekt u de brug over en vervolgens slaat u linksaf naar de snackbar Zamsgatterl. Vanaf daar leidt de weg naar het einde van de winkelstraat en over een beekje naar de splitsing. Hier gaat het pad licht omhoog naar de Schlegeiskees, totdat de weg links omhoog buigt richting de hut (oostelijk). Via veel bochten leidt de steile weg tussen de Wasserleklamm en Furtschaglbach naar het Furtschaglhaus.

Etappe 3: Furtschaglhaus - Berliner Hütte
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 908 / 1.159 meter, wandeltijd: 6,5 uur, lengte: 8,3 kilometer, hoogste punt: 3.106 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Vanaf het Furtschaglhaus loopt deze etappe in de richting van de Schönbichler Scharte (3.060 meter) en rechts via een kabelverzekerd pad naar de zuidkam. U wandelt aan de oostelijke flank van de berg op slechts enkele meters afstand van de top van de 3.134 meter hoge Schönbichlerhorns. Over de kam voert het pad via een enorme stenen trap naar het hoogste punt (2.763 meter) met een prachtig uitzicht op de Berliner Hütte. Via de zuidelijke flank van de bergrug bereikt u de bodem van de Garberkar en de morene van de gletsjer Waxeggkees. Volg de weg tot de splitsing en houd rechts aan tot de brug. Vervolgens gaat de route over een licht stijgende pad en met door de gletsjer gepolijste stenen naar de Berliner Hütte (2.044 meter).

Etappe 4: Berliner Hütte - Greizer Hütte
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.255/1.071 meter, wandeltijd: 7,5 uur, lengte: 10,3 kilometer, hoogste punt: 2.875 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Vanaf de Berliner Hütte loopt pad nr. 502 over de heidevlakte van het Schwarzsteinmoor naar de Schwarzsee op 2.472 meter hoogte. Een paar steile haarspeldbochten leiden naar de Rosskar en naar de Mörchenscharte (3.872 meter). Over een steil, maar kabelverzekerd deel voert de weg naar de Floitengrund en de Floitenbach. Volg pad nr. 502 naar de Greizer Hütte (2.227 meter).

Etappe 5: Greizer Hütte - Kasseler Hütte
Hoogtemeters bergop-/dalwaats: 689/739 meter, wandeltijd: 5 uur, lengte: 9,4 kilometer, hoogste punt: 2.703 meter, moeilijkheidsgraad: middelzwaar

Vanaf de Greizer Hütte loopt pad nr. 502 licht bergopwaarts over betonnen platen en vervolgens steiler omhoog naar de Lapenscharte tussen Gigalitzturm en Lapenpitze. Een afdaling van een uur volgt in de richting van de Gründe-Wand-Hütte. Halverwege buigt het pad af en gaat het door het met kabelverzekerde ravijn van de Eisenklamm naar de Kasseler Hütte.

Etappe 6: Kasseler Hütte - Karl-von-Edel-Hütte
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 799/743 meter, wandeltijd: 8 uur, lengte: 12,9 kilometer, hoogste punt: 2.487 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk

Op de Aschaffenburger Höhenweg gaat u verder naar de Karl-von-Edel-Hütte via een uitdagende en vrij lange dagetappe.

Afdaling: Karl-von-Edel-Hütte - Mayrhofen
Hoogtemeters dalwaarts: 1.614 meter, wandeltijd: 4 uur, lengte: 8,8 kilometer, hoogste punt: 2.235 meter, moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

De afdaling van de Karl-von-Edel-Hütte voert richting het noordwesten via de Fellenbergalm-Niederleger naar Mayrhofen. Het kronkelige pad is grotendeels gemakkelijk te belopen, maar overbrugt een groot aantal hoogtemeters.

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Berliner Höhenweg (47.15422,11.82427)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.