Langeafstandswandeling
Karnischer Höhenweg

De Karnischer Höhenweg volgt de Karnische hoofdkam, die west-oostwaarts loopt in het Oostenrijks-Italiaanse grensgebied, en beslaat een totale lengte van 168 kilometer. De langeafstandswandeling van maximaal elf dagen is erg populair onder alpinisten vanwege het spectaculaire uitzicht, met name in de Dolomieten. De wisselend uitdagende route begint in Sillian in Alta Pusteria, eindigt in Unterhörl in Karinthië en kan in elf, soms zeer lange, dagetappes worden afgelegd.

Bij de start worden wandelaars direct getrakteerd op het hoogtepunt van de tocht: op het eerste deel van Hollbrucker Spitze is de route grotendeels identiek aan het eerste deel van de ‘Friedenswegs’, die door de Dolomieten naar de Zwitserse grens leidt. Het pad werd aangelegd langs de Oostenrijks-Italiaanse frontlijn uit de Eerste Wereldoorlog, deels langs voormalige militaire platforms. In elke etappe zijn er alpine hutten of herbergen te vinden om een pauze in te lassen. De tocht bevat een totaal van 30 toppen, zoals de Große Kinigat (2.689 meter) en de Pfannspitze (2.678 meter), het hoogste punt van de tocht. De geologische diversiteit van de Karnische Alpen wordt goed zichtbaar dankzij de geo-trail borden tussen Sillian en Nassfeld. Het parcours kan worden ingekort op de Plöckenpass-Straße (etappe 7) of op Nassfeld (etappe 9).

Irene Prugger, © Irene Prugger

"Op de Karnischer Höhenweg wandel je de geschiedenis in. Loopgraven en militaire posten worden afgewisseld met een kleurrijke bloemencorso’s en ontelbare bergmeren."

Irene Rapp, redacteur bij de Tiroler Tageszeitung

Sfeervolle zonsondergang op de Friedensweg
Grote plattegrond openen

Startpunt

Sillian, de tweede brug ten westen van het treinstation

Eindpunt

Unterhörl / Arnoldstein

Bergketen

Lengte

168 km

Duur

11 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Parkeren

Sillian, betaald parkeren op de markt en het stadhuis

Rustpunten

• Etappe 11: diverse in Unterthörl

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Sillian - Leckfeldalm (1.900 meter) - Sillianer Hütte (2.447 meter) of de Obstanserseehütte (2.300 meter)
Hoogte bergop-/dalwaarts: 1.373/0 meter, duur: 6,5 uur, lengte: 13,5 kilometer, hoogste punt: 2.448 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

In Sillian, ten westen van het station, steekt u de Drau over via de tweede brug richting het Wichtelpark. Vervolg de route langs de rivier in westelijke richting waarna het in kronkelbochten omhoog gaat naar het zuiden. Volg het pad richting het oosten rond de Heimkehrerkreuz (2.373 meter) naar de Leckfeldalm (1.900 meter). Tenslotte gaat u zuidwaarts naar de Sillianer Hütte (2.447 meter).

Let op: De Sillianer Hütte is geopend tot 6 oktober.

Etappe 2: Sillianer Hütte - Obstanserseehütte (2.300 meter) - Filmoor-Standschützenhütte (2.350 meter)
Hoogte bergop-/dalwaarts: 856/950 meter, duur: 6,5 uur, lengte: 13,6 kilometer, hoogste punt: 2.659 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Vanaf de Sillianer Hütte gaat u richting het zuidoosten naar de Hochgräntensee (2.428 meter) en volg dan het pad in een bocht omhoog naar de Demut berg (2.592 meter). Vervolgens gaat de route verder naar het oosten tot de Schöntalhöhe (2.635 meter), het Eisenreich (2.665 meter) en de Obstansersee – gelegen onder de gelijknamige hut (2.300 meter). Wandel in zuidoostelijke richting langs de Pfannspitze (2.678 meter) en Großer Kinigat (2.689 meter) naar de Filmoor-Standschützenhütte (2.350 meter).

Etappe 3: Filmoor-Standschützenhütte - Porzehütte (1.942 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 218/628 meter, duur: 3 uur, lengte: 6,3 kilometer, hoogste punt: 2.350 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Volg het pad eerst zuidoostelijk en vervolgens noordoostelijk naar de Oberen Stuckensee (2.040 meter). Wandel op de rechteroever richting het noordoosten tot de weg scherp rechts afbuigt. Volg de weg tot de volgende afslag en daarna het pad richting de Porzehütte (1.942 meter).

Etappe 4: Porzehütte - Hochweißsteinhaus (1.868 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.028 / 1.094 meter, duur: 8 uur, lengte: 17,3 kilometer, hoogste punt: 2.488 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

Volg het kronkelende pad naar de Tilliacher Joch (2.093 meter). Vervolgens gaat de route oostwaarts over de Bärenbadegg (2.431 meter), de Kesselscharte (2.250 meter) en in zuidelijke richting naar de Winkler Joch (2.235 meter). Wandel oostwaarts over de Hochspitz (2.583 meter), langs de Steinkarspitz (2.524 meter) en de Luggauer Sattel (2.385 meter). Vanaf hier leidt het pad naar het Hochweißsteinhaus (1.868 meter).

Etappe 5: Hochweißsteinhaus - Obere Wolayer Alm (1.708 meter) - Wolayerseehütte (1.960 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.069/983 meter, duur: 7,5 uur, lengte: 14,3 kilometer, hoogste punt: 2.011 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Wandel geruime tijd in oostelijk richting op het pad naar de Giramondopass (2.009 meter) en vervolgens bergafwaarts naar de Obere Wolayer Alm (1.708 meter) en Wolayersee met de gelijknamige hut (1.960 meter).

Etappe 6: Wolayerseehütte - Upper Valentinalm (1.540 meter) - Gasthof Untere Valentinalm (1.221 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 185/949 meter, duur: 3,5 uur, lengte: 6,4 kilometer, hoogste punt: 2.141 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Ga vanuit de Wolayerseehütte oostwaarts naar de Oberen Valentinalm (1.540 meter) en via enkele haarspeldbochten naar het Gasthof Untere Valentinalm (1.221 meter). Vanaf hier kunt u uitstapjes maken naar de Plöckenpas en het Angerbachtal.

Etappe 7: Gasthof Untere Valentinalm - Gasthaus Plöckenhaus (1.213 meter) – Zollnersee-Hütte (1.750 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.448/905 meter, duur: 9 uur, lengte 19 kilometer, hoogste punt: 2.155 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

Volg de weg naar beneden van Gasthof Untere Valentinalm naar Gasthaus Plöckenhaus (1.213 meter). Indien gewenst kan de wandeling aan de Plöckenpass-Straße voortijdig worden beëindigt. Volg de Angerbach richting het noorden op de rechteroever van de Grünsees tot ongeveer 1.800 hoogtemeters. Via veel zigzag-paden leidt de route naar de Zollnersee-Hütte (1.750 meter).

Etappe 8: Zollnersee- Hütte - Straniger Alm (1.501 meter) - Rudnig Alm (1.619 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 820/926 meter, duur: 7,5 uur, lengte: 20,1 kilometer, hoogste punt: 1.990 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld (rood)

Wandel langs de Zollnersee voor geruime tijd in oostelijke richting en vervolgens over kronkelwegen naar beneden richting  Straniger Alm (1.501 meter). Daarna gaat de route onderlangs de Trogkopfels (2.279 meter) naar beneden richitng de Rudnig-Alm (1.619 meter).

Etappe 9: Rudnig-Alm - Kofelalm (1.600 meter), Alpenhof Plattner (1.600 meter) - Garnitzenalm (1.645 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 658/639 meter, duur: 5 uur, lengte: 11,8 kilometer, hoogste punt: 1.901 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

Vanaf de Rudnig-Alm gaat de route via kronkelwegen naar het de bergrug ‘Madritsche-Nassfeld’ (1.902 meter). Hier is een fijne inkorting van de tocht mogelijk door de kabelbaan ‘Millennium Express’ te nemen die boven de Weißsandbach richting Tröpolach gaat. Degene die de route liever te voet afleggen, vervolgen hun weg richting de Kofelalm (1.600 meter). Volg vanaf ‘Madritsche-Nassfeld’ het pad in oostelijke richting langs twee meren naar de Alpenhof Plattner (1.600 meter). Het laatste deel van de etappe gaat over de ‘Sonnealpe Nassfeld’ naar Garnitzenalm (1.645 meter).

Etappe 10: Garnitzenalm - Dellacher Alm (1.382 meter) - Refugio Nordio-Deffar (1.430 meter) - Feistritzer Alm (1.725 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 1.177/1.094 meter, duur: 10 uur, lengte 26,9 kilometer, hoogste punt: 1.861 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

Vanaf de Garnitzenalm loopt het pad voor geruime tijd en zonder hutten die rustmogelijkheden bieden op de weg naar de Egger Alpe. Volg de weg langs de Egger Alm naar de Dellacher Alm (1.382 m). Op de alm is er de mogelijkheid om deze langste en voorlaatste etappe van de wandeling te onderbreken met een overnachting. Vervolg de haarspeldbochten naar Refugio Nordio-Deffar (1.430 meter). Volg het pad op de zuidhelling van de Oistering (2.052 meter) naar de Feistritzer Alm (1.725 meter).

Etappe 11: Feistritzer Alm - Unterthörl (646 meter)
Hoogtemeters bergop-/dalwaarts: 613/1.693 meter, duur: 8 uur, lengte: 18,8 kilometer, hoogste punt: 1.754 meter, moeilijkheidsgraad: moeilijk (zwart)

Vanaf de Feistritzer Alm leidt het pad naar de vallei naar Untertohorl (646 meter). Er zijn geen restaurants of hutten langs de weg.

Terugkeer naar Sillian: Unterthörl Süd - Centraal Station Villach (bus), Centraal Station Villach - Lienz (S1), Lienz - Sillian (REX)

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Karnischer Höhenweg (46.74556,12.41474)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.