KAT-Walk Kitzbüheler Alpen, © PV Werbung und Marketing/Peter Vonier

Langeafstandswandeling
KAT-Walk Alpin Kitzbüheler Alpen

De nieuwe KAT-Walk in de Kitzbüheler Alpen is een aangename langeafstandswandeling. In zes etappes gaat het pad van Hopfgarten naar St. Ulrich am Pillersee. Tijdens de ca. 106 km lange, eenvoudig tot middelmatig geclassificeerde wandelroute, ervaart u landelijke, culturele en culinaire hoogstandjes: van traditionele boerderijen op de legendarische Streif afdaling in Kitzbühel tot een heerlijke ‘Knödel-trio’ in Labalm. Het tourist board van de Kitzbüheler Alpen bieden voor de KAT-Walk langeafstandswandeling een zeer speciale service: bagagevervoer van etappe naar etappe. Zo kunt u de hele dag comfortabel en met weinig bagage wandelen. Op deze manier heeft u toch alles bij u voor een ontspannen vakantie.

Grote plattegrond openen

Lengte

105,4 km

Duur

6 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Parkeren

Bij dalstation Hopfgarten (gratis van 8.00 uur tot 18.00 uur)

Rustmogelijkheden:

• Etappe 1: diverse herbergen in Hopfgarten im Brixental & Kelchsau, Gasthof Leamwirt (het hele jaar door geopend)
  • Etappe 2: Gasthaus Steinberg (het hele jaar door geopend)
  • Etappe 3: Alpengasthaus Labalm (half mei tot oktober), Schaukäserei Kasplatzl (half mei tot begin oktober), diverse herbegen in Aschau
  • Etappe 4: Bergrestaurant Pengelstein (het hele jaar door geopend naar de openingstijden van de Pengelsteinbahn), Hochbrunn-Alm (juni tot oktober), diverse herbergen in Hahnenkamm (het hele jaar door geopend naar de openingstijden van de bergbanen) en Kitzbühel, Seidlalm (het hele jaar geopend)
  • Etappe 5: Adlerhof und Restaurant Adlerhütte (half mei tot begin oktober), Alpenhaus Kitzbüheler Horn (begin mei tot begin november), Hornköpflhütte (begin juni tot begin oktober), Gipfelhaus am Kitzbüheler Horn (half mei tot begin oktober), Berggasthaus Harschbichl (eind mei tot begin oktober), Alpengasthaus Stanglalm (half mei tot begin oktober), Alpenhotel Müllneralm (het hele jaar door geopend), Baßgeiger-Alm (half mei tot eind oktober), Alpengasthof Hirschberg (eind mei tot half oktober), Hochfeldalm (het hele jaar door geopend), diverse herbergen in St. Johann in Tirol
  • Etappe 6: Winterstelleralm (half mei tot half oktober), diverse herbergen in St. Ulrich am Pillersee

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Hofpfgarten – Kelchsau
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 839/629 meter, wandeltijd: 6 uur, lengte: 16,9 kilometer, hoogste punt: 1.335 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

De eerste etappe van het langeafstandswandelpad begint bij het station Hopfgarten in het Brixental en loopt over de Brixentaler Ache in het zuidwesten door het district Blaiken. Wandelend langs een beekje volgt de route een bospad dat lichtjes door het bos en over Litzl klimt. Vervolgens gaat de tocht door talrijke velden bij Penningdorf. Bij Mittermoosen draait het pad en voert langzaam richting Innerpenningberg. U passeert enkele kleine dorpjes en wandelt grotendeels westwaarts langs het bospad door alpenweiden. Bij Braml wordt het pad steeds steiler en leidt naar de Haager Berg op zo'n 1.200 meter hoogte. Na de Höhenbrandalm begint de afdaling over een bospad naar Kelchsau.

Etappe 2: Kelchsau – Windautal
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 1.128/1.056 meter, wandeltijd: 7,5 uur, lengte: 15,5 kilometer, hoogste punt: 1.920 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

De tweede etappe begint in het Unterdorf-district Kelchsau en gaat bergopwaarts langs de dorpsweg. Vervolgens gaat het in zuidoostelijke richting over alpenweiden, langs het dorp Wurzrain en door een bosgebied tot de weg overgaat in een bospad op zo'n 1100 meter hoogte. Op ongeveer 1.500 meter worden de Vorderölbankalm en de Hinterölbankalm bergopwaarts overwonnen. Kort na het oversteken van een beek wandelt u naar de onderste Lodronalm en even later naar de Lodronalm op 1.700 meter. Vanaf hier begint een klim verder naar het zuiden, die na een paar haarspeldbochten en nog eens 200 meter door rotsachtig gebied naar de Lodron-top leidt. Een paar meter boven de bergkam van de Lodron begint de afdaling en buigt uiteindelijk linksaf naar beneden naar de Steinberg. Voorbij de Leitner Niederalm gaat het pad langzaam door een dichtbegroeid bos naar het noordoosten, langs kleine alpenweiden en tenslotte via een bospad en velden in het Windautal naar Gasthof Steinberg.

Etappe 3: Windautal - Aschau
Hoogte bergop-/bergafwaarts: 1.012 / 883 meter, wandeltijd: 7 uur, lengte: 19 kilometer, hoogste punt: 1.831 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Vanaf de Steinberg-herberg begint de route in zuidelijke richting over een bospad langs de Windauer Ache. Na slechts een paar minuten wandelen wordt de Pastaualm bereikt. Nu volge enkele haarspeldbochten in oostelijke richting door bos- en weidegebieden tot ongeveer 1.400 meter hoogte. Passeer de Scheibenschlag-weiden in een wat rotsachtig gebied. Hier begint de klim naar de Hintenkarscharte, het meest technische en uitdagende deel van de wandeling. Via de Hintenkar-Hochalm en de Hintenkar-Niederlam voert de route uiteindelijk terug naar het dal. Door enkele bochten gaat de wandeling over een eenvoudig wandelpad naar Gasthof Labalm en in noordelijke richting en zonder steile secties langs de beek van de Hintenbachalm naar Aschau.

Etape 4: Aschau - Kitzbühel
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 1.044/1.307 meter, duur: 8,5 uur, lengte: 16,9 kilometer, hoogste punt: 1.931 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

Vanaf Aschau voert de route slechts een paar meter langs de dorpsweg in oostelijke richting. Vervolgens gaat de wandeling verder over een stijgend pad dat meerdere keren een bospad kruist. Het pad voert door alpenweiden naar de Schwarzkogelscharte. Op zo'n 1.800 meter hoogte wandelt u noordwaarts over de bergkam langs twee stuwmeren naar het bergstation Pengelstein. Links van het station loopt een panoramapad naar het stuwmeer van Brunn over de Jufenkamm naar de Hahnenkamm. Hier begint de afdaling naar het dal, via bochten langs de Seidlalm-stuwmeren en door alpenweiden en bossen naar het oosten. Na de Ganslern Alm worden al snel de eerste huizen in Kitzbühel bereikt en de route brengt u via de Hahnenkammstraße rechtstreeks naar het stadscentrum.

Etappe 5: Kitzbühel - St. Johann in Tirol
Hoogtemeters bergop / bergaf: 1.269 / 1.356 meter, duur: 9 uur, lengte: 17,9 kilometer, hoogste punt: 1.988 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

De vijfde etappe begint in Kitzbühel aan de Hornweg, een paar meter ten oosten van het busstation Hornweg. De route leidt over een brug naar de oostkant van de Großache en door de stad naar de wijk Going. Hier begint een klim die omhoog leidt door een bos en via twee andere dorpen naar het bergstation Hornbahn en de Adlerhütte. Sla rechtsaf voor het bergstation en volg een bospad dat bergopwaarts naar het oosten leidt. Het gaat eerst door dichte bossen en tenslotte noordwaarts over alpenweiden naar de Kitzbüheler Horn met de 102 meter hoge zendmast op bijna 2.000 meter hoogte. Dan begint de afdaling naar St. Johann over een pad dat in een bocht naar rechts net voor de zendmast naar beneden leidt. Een kort, rotsachtig stuk voert naar de Harschbühel en langs alpenweiden links van de stuwmeer, langs de Angerer Almboden en het stuwmeer Schlosserberg. Het wandelpad voert verder naar het noorden, door het dorp Berglehen en kort daarna worden op een grote parkeerplaats de eerste gebouwen van St. Johann in Tirol bereikt. Hier leidt de weg door het bovenste deel van het dorp, via de treinsporen en de Speckbacherstrasse naar het plein in het stadscentrum.

Etappe 6: St. Johann in Tirol - Fieberbrunn
Hoogtemeters bergop-/bergafwaarts: 999/817 meter, duur: 7,5 uur, lengte: 18,9 kilometer, hoogste punt: 1.544 meter, moeilijkheidsgraad: gemiddeld

De laatste etappe van de wandeltocht begint op het centrale plein in St. Johann in Tirol en leidt over de Dechant-Wieshoferstraße naar de noordkant van de Fieberbrunner Ache. Na de rivier, ongeveer een kilometer oostwaarts, wordt de volgende brug bereikt. Hier leidt een weg links omhoog richting Oberhofen en eindigt in een pad dat na enkele meters het bos in leidt. Door bossen en velden gaan we bergopwaarts naar het oosten, langs het gehucht Scheffau naar Rote Wand. Daar begint de klim over kalksteen op ongeveer 1.400 meter. De route leidt langs de bergkam en langs de Bruggwirtsalm naar een kruispunt. Sla rechtsaf naar het bospad en volg het pad door alpenweiden bij Gasthof Alderspoint. Het pad voert licht klimmend omhoog totdat de Gerstbergalm voor u opdoemt. Kort voor de Gerstbergalm op ongeveer 1.500 meter draait het wandelpad naar het zuiden en voert naar de Winterstelleralm. Hierna gaat het steil afdalend door enkele bochten naar het Lindtal. Via het Latschenbad voert de route over een beekje naar het oosten en eindigt het wandelpad in een dropstraat. Het centrum van St. Ulrich am Pillersee en de eindbestemming van de KAT-walk wordt bereikt via de Kirchweg.

Informatie over de plaats

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: KAT-Walk Alpin Kitzbüheler Alpen (47.44813,12.15591)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.