Langlauf centrum Seefeld, © Olympiaregion Seefeld
Langlauf centrum Seefeld, © Olympiaregion Seefeld

De basis van het langlaufen

De Nordische skisport Langlaufen is de ideale manier om in beweging te zijn en tegelijkertijd te genieten van de prachtige Tiroler omgeving. Langlaufen is makkelijker dan u denkt, lees hier meer over de beginselen van deze skisport.

Heeft u nog nooit op de langlauflatten gestaan of is het al een hele tijd geleden? Dan is nu het moment om het weer een keer te proberen of om het op te pakken. Langlaufen is niet alleen heel gezond, maar is ook de ideale manier om het prachtige winterse landschap van de Tiroler bergen te ontdekken. Vanaf Arlberg, over de Kitzbüheler Alpen tot aan Osttirol: de langlaufregio's van Tirol bieden speciale deals voor beginnende langlaufers. Leren langlaufen wordt doorgaans makkelijker ervaren dan leren skiën. Daarnaast zijn de routes van in totaal meer dan 4.000 kilometer gratis te gebruiken voor iedereen. 

Hieronder staan de beginselen van het langlaufen op een rij: u heeft het zo onder de knie!

Stap 1. De juiste voorbereiding


Evenwichts- en coördinatietraining, © Tirol Werbung

Langlaufen heeft een positieve werking op het cardiovasculaire systeem. Met deze skisport worden grote delen van het lichaam getraind en in tegenstelling tot hardlopen, is langlaufen een vriendelijke work-out voor de gewrichten. De Nordische skisport is niet alleen geschikt voor jongeren en de fittere onder ons, maar is ook zeker een goede activiteit voor ouderen. Professionals raden langlaufen ook aan voor mensen die na lange tijd (weer) een actief leven willen leiden. Aangezien het een klassieke duursport is, is enige basisconditie niet overbodig. 

Loopt u regelmatig hard, fietst u zo nu en dan een stuk of beoefent u een andere duursport? Dan bent u al goed voorbereid voor een (comeback) langlaufsessie. Wanneer u nieuw bent in de sport, is het verstandig om vanaf de zomer alvast te beginnen met trainen. Evenwichts- en coördinatietrainingen kunnen erg van pas komen tijdens de voorbereiding. Men kan ook oefenen met Nordic Walking. Hier wordt u niet alleen fit van, maar krijgt u ook gelijk het gevoel van de juiste stappen zetten onder de knie. Ook in-line skaten helpt bij het oefenen van de juiste langlaufbeweging. Met deze tips & tricks bouwt u een goede basis op voor het langlaufen en stapt u in de winter direct op de latten. 

Stap 2. Het juiste langlaufgebied


Het Langlauf-centrum in Seefeld, © Olympiaregion Seefeld

Beginnende langlaufers moeten hun loipen zorgvuldig kiezen. Ideale beginnersgebieden liggen in het dal en hebben hier en daar lichte hellingen. Belangrijk is dat het parcours niet te lang is. In het begin is de sport inspannend en door de lage temperaturen verbruikt u meer energie om warm te blijven. Voor beginners is een blauwe loipe zeer geschikt. De moeilijkheidsgraden worden net als bij skiën aangegeven met blauw voor eenvoudig, rood voor gemiddeld en zwart voor gevorderd. 

Voor degenen die al eerder aan langlaufen hebben gedaan, is het belangrijk een gebied uit te kiezen met goed aangelegde en onderhouden loipen. In Tirol zijn er verschillende Top-Langlaufregio's die helemaal zijn ingericht voor de Nordische skisporters. Dit zijn ook ideale gebieden om te starten met de sport. In de regio's worden namelijk speciale deals aangeboden voor privélessen van professionele langlaufleraren. 

Stap 3. Skaten of klassiek?


Ski Langlauf, © Olympiaregion Seefeld

Het is belangrijk dat u vooraf bepaalt welke langlauftechniek u wilt beoefenen. Dit heeft invloed op de skiuitrusting en op het aanleren van de juiste techniek. Experts raden aan om in het begin te focussen op één van de twee stijlen en niet beide tegelijkertijd te leren. 

Voor beginners is de klassieke stijl het beste om mee te beginnen. Met deze stijl langlauft u in geprepareerde trails, ofwel loipen. De basistechniek van deze stijl is de diagonale pas. Hierbij zet u met de rechtervoet en de linker skistok af, waardoor de linker ski begint te glijden. Wissel deze beweging per kant af en laat u over de loipen glijden. Het is erg belangrijk dat de juiste techniek in de basis wordt vastgelegd. Fouten zitten vaak in een klein hoekje en deze zijn later moeilijk te corrigeren. Een voordeel van de klassieke stijl voor oudere atleten is dat de hartslag een lager tempo aanneemt dan wanneer de skate-stijl word beoefent. 

Wanneer uw conditie goed is en u de klassieke stijl onder de knie heeft, is het mogelijk om de skate-stijl eens te proberen. Typisch aan deze stijl is de skate-pas, waarbij u met de voet schuin afzet. De beweging is te vergelijken met een skibeweging. Bij deze pas hoort tevens de 'Doppelstockschub', hierbij worden beide stokken tegelijkertijd in de sneeuw gezet om harder naar voren af te kunnen zetten. Parcours met veel hellingen worden met deze techniek lichter ervaren dan met de klassieke techniek. Tevens is de skate-techniek dynamischer en sneller dan de klassieke stijl.

De klassieke techniek van het langlaufen
De skate-techniek van het langlaufen

Stap 4. De uitrusting: kopen of huren?


Langlauf ski's, © Tirol Werbung / W9 STUDIOS

Wanneer u voor het eerst gaat langlaufen, is het beter om de uitrusting te huren. In bijna alle Top-langlaufregio's is het mogelijk om de juiste uitrusting per dag te huren. Mocht u gelijk een eigen uitrusting willen aanschaffen, dan zijn er verschillende dealers in de regio's die u kunnen voorzien van professioneel advies. 

Aan beginners worden doorgaans vaak de Nowax langlaufski's aanbevolen. Deze langlaufski's hebben aan de onderkant speciale 'kick-zones' van microvezels die helpen bij het klimmen en uitglijden voorkomen. Het is geen must dat de langlaufski's worden gewaxt. Hierdoor hebben ze niet zo veel onderhoud nodig als normale ski's. De latten voor de klassieke stijl zijn over het algemeen 10 centimeter langer dan de langlaufski's voor de skate-stijl. Met het huren en/of aanschaffen dient hier dan ook goed opgelet te worden. 

Niet alleen de ski's dienen zorgvuldig uitgekozen te worden, maar ook de schoenen en stokken. Bij de klassieke stijl komen de stokken tot aan de borst en bij de skate-techniek tot de kin. Voor de bescherming van de enkels is het belangrijk dat de schoenen half hoog zijn. Verder is de binding ook een belangrijk onderdeel van de uitrusting. Wanneer u van plan bent regelmatig van schoenen te wisselen, wordt er aangeraden een flexibel systeem aan te schaffen wat makkelijk te verstellen is. 

Alles bij elkaar lijkt het veel, maar een complete langlaufuitrusting is goedkoper dan een complete skiuitrusting!

Stap 5. Goede kleding is een must


Wildmoos-Loipe in Seefeld, © Olympiaregion Seefeld

Niet te dik en niet te dun, dat is dé regel bij het langlaufen als het om kleding gaat. Het belangrijkste is dat de kleding ademt. De ideale outfit is een wind-werend jasje met daaronder een fleece trui en skiondergoed. Katoen wordt afgeraden omdat dit het vocht alleen maar absorbeert, terwijl het afgevoerd moet worden. Voor alle kledingstukken is het belangrijk dat het goed aansluit op het lichaam, zo ook de handschoenen. Vergeet geen extra trui mee te nemen voor de pauzes, zo voorkomt u dat het lichaam niet te snel en veel afkoelt.

Wanneer u in de winter al outdoor sporten beoefent, zoals hardlopen, fietsen of schaatsen, dan beschikt u waarschijnlijk al over de juiste kledij. Nog een fijne aanvulling op de outfit is een kleine rugzak waar een thermoskan en een aantal mueslirepen in passen!

Stap 6. Samen met de langlaufleraar


Langlaufschule Seefeld, © Tirol Werbung / W9 STUDIOS

Het komt wel eens voor dat er iemand tijdens het langlaufen valt, maar de kans dat u een blessure oploopt of valt is vele malen kleiner dan tijdens het skiën. Om dit te voorkomen wordt een beginnersles met een deskundige Nordische Skisport instructeur aangeraden. In Tirol bieden meer dan 300 skischolen een langlaufcursus aan. Een ervaren instructeur laat u tijdens deze lessen kennis maken met de basistechnieken van het afstoten, het glijden, het remmen en de mogelijke 'noodtoestanden'. Vaak is er maar een paar uur nodig om het onder de knie te krijgen en u zult snel genoeg merken dat het zeker de moeite waard is! 

Omhoog
Is je mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer je dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.

Live Chat
Live Chat