© bizcomburns_craftfilm
Wandeling op de Karwendel Höhenweg, © Region Seefeld

Langeafstandswandeling
Karwendel Höhenweg

De hoogteweg door het zuidelijke deel van het Karwendelgebergte verrast met de steeds wisselende perspectieven: hier het uitzicht over het drukke Inndal, daar de stilte en eenzaamheid van de Karwendel bergwildernis. De route beslaat bijna 4.500 hoogtemeters (3.400 meter stijging), van beschutte hoogdalen en alpenweiden tot aan de steile toppen van het grootste natuurpark van Oostenrijk. Met zijn soms moeilijke trajecten vereist de Karwendel Hoogteweg een goede conditie en en ervaring in bergwandelen, op andere momenten is de route gemiddeld. Ervaren bergwandelaars leggen de 67 kilometer in zes dagetappes met gemak af. Bij elke hut is het mogelijk de route te beginnen of deze te verlaten. De eerste en derde etappe kunnen aanmerkelijk worden ingekort wanneer u met de berglift omhoog gaat. Onderweg zijn er vijf uitstekende berghutten. Hier vind je gezellige 'stuben' en overnachtingsmogelijkheden, een smakelijke keuken en een fascinerend uitzicht over de alpine natuur.

Grote plattegrond openen

Lengte

66,7 km

Duur

6 dag(en)

Kenmerken

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Open toegangsweg

• bereikbaar met openbaar vervoer

Downloads

Routebeschrijving

Etappe 1: Reith bij Seefeld – Nördlinger Hütte
Hoogtemeters bergop: 1.150 meter, duur: 3 uur, lengte 6,5 kilometer

Het eerste deel van de tour: Een klim naar een gezellige hut met grandioos uitzicht. Bij het station in Reith bij Seefeld volg je de weg in noordelijke richting. Steek de Römerstraße over op de Panoramaweg, tot deze bij nummer 211 afbuigt. Vervolg de weg, ga via haarspeldbochten naar het Schartlehnerhaus (1.856 m). Daarna ga je langs de zogenaamde ‘Schoaßgrates’ op weg naar de Nördlinger Hütte (2.239m)

Variant: Vanaf het dalstation van de berglift Rosshütte in Seefeld met de lift naar de Rosshütte (1.751 m), verder met de Härmelekopfbahn naar het beginpunt van de wandeling. Hiervandaan ga je of direct verder over de Kuntersteig  naar de Nördlingerhütte, of via het steile parcours over de Härmelekopf en de Reither Spitze naar de Nördlinger Hütte.

Etappe 2: Nördlinger Hütte – Solsteinhaus
Hoogtemeters bergop: 350 meter, duur: 4 uur, lengte 6,7 kilometer

Deze etappe voert via de Eppzirler Scharte naar het Solsteinhaus. Vanuit de Nördlinger Hütte loopt het pad eerst naar het oosten, dan onderlangs de Ostabrüche van de Reithler Spitze naar het noorden en dan oostwaarts naar de Ursprungsattel (2.087 meter). Het dalende pad volgen in noordoostelijke richting. Bij de Breiten Sattel (1.794m) naar rechts afbuigen richting Eppzirler Scharte (2.102 m). Steek dan de helling met steenslag van de Kulljoch over en bereik na een paar bochten de Eppzirler Scharte (2.102 m). Hierna daalt de route zo’n 200 hoogtemeters in de Höllkar (pad 212) om vervolgens het bergpad 211/212 te volgen, dat licht stijgend en dalend naar het Solsteinhaus leidt.

Etappe 3: Solsteinhaus – Pfeishütte
Hoogtemeters bergop: 1.303 meter, duur: 8 uur, lengte 16,5 kilometer

De langste etappe van de Karwendel Höhenweg voert over de Gipfelstürmerweg en de Goetheweg naar de Pfeishütte. Neem vanaf het Solsteinhaus bergpad 213 richting Möslalm. Bij de splitsing in de ‘Wilden Iss’ volg je de Gipfelstürmerweg (215) in oostelijke richting. Passeer een jachthut en volg de route in haarspeldbochten naar beneden. Na een korte klim langs een gezekerde passage gaat het steil omhoog naar Frau Hitt Sattle. Vervolgens steil omlaag en via de bergweiden naar het restaurant Seegrube (1.906m). Hier neem je pad 216 naar het Hafelekarhaus (2.269 m). Onder de top van de Hafelekarspitze langs voert de Goetheweg (219) naar de Pfeishütte. De route loopt via wijde uitzichten op Innsbruck en het Inndal en zonder grote inspanningen via de Gleirschjöchl naar de Mühlkarscharte. Hier gaat het pad naar de noordkant van de Nordkettte en biedt fantastische uitzicht op het Karwendelgebergte. Verder via de Mandlscharte (2.314 m) en vandaar dalend naar de Pfeis en de Pfeishütte.

Variant: Om de 363 hoogtemeters van Restaurant Seegrube naar Hafelekarhaus te overbruggen, kun je ook de berglift Hafelekarbahn nemen.

Etappe 4: Pfeishütte – Bettelwurfhütte
Hoogtemeters bergop: 500 meter, duur: 4,5 uur, lengte 8,9 kilometer

Deze etappe gaat via de Stempeljoch en de romantische Wilde Bande Steig naar de Bettelwurfhütte. Vanaf de Pfeishütte gaat de route (221, Via Alpina) licht stijgend in oostelijke richting naar de Stempeljoch (2.215m). Vanaf hier voert het bergpad stijl omlaag (pas op, je kunt makkelijk uitglijden op de sneeuw in de vroege zomer). Na de daling van ca. 140 hoogtemeters, naar links afbuigen in de Wilde-Bande-Steig. Vervolgens onder de oost- en zuidflank van de top van de Stempeljoch, de Rosskopf en de Grote en Kleine Lafatscher langs. Dan voert de weg afwisselend op en af richting Lafatscher Joch (2.081 m). Vlak voor de top wacht nog een klim van 80 hoogtemeters. Vervolgens loopt het pad 222 (Via Alpina) licht omhoog via de Kleine en Grote Speckar. Inmiddels ben je vlakbij de Bettelwurfhütte, die als een nest tegen de zuidflank van de Kleine Bettelwurf ligt.

Etappe 5: Bettelwurfhütte – Hallerangerhaus
Hoogtemeters bergop: 300 meter, duur: 3 uur, lengte 5,8 kilometer

Deze route voert over oude muilezelpadden over de Lafatscher Joch naar het Hallerangerhaus. Ga vanuit de Bettelwurfhütte, het ‘Adelaarsnest van Karwendel’, via pad 222 terug naar Lafatscher Joch (2.081 m). Daar buig je in noordelijke richting af naar bergpad 223. Dit traject maakt deel uit van de lange afstand wandelroute ‘Adelaarsweg’. Tussen de Lafatscher, de Rosskopf en de Speckkarspitze gaat het gestaag bergafwaarts tot het Hallerangerhaus (1.768 m)

Etappe 6: Hallerangerhaus – Scharnitz
Hoogtemeters bergop: 82 meter, duur: 5 uur, lengte 19,3 kilometer

De afdaling via het Hinterautal naar Scharnitz bepaalt deze laatste etappe van de Karwendel Höhenweg. Volg vanuit het Hallerangerhaus de route 224 in westelijke richting (het is mogelijk met een kleine omweg ook de Sunntigerspitze mee te nemen). Daarna verder naar de Kohleralm, van waaruit je snel bij de Lafatscher Niederleger komt. De route gaat nu wat steiler naar beneden in het Hinterautal. Ook hier kun je een kleine omweg nemen naar de Kastenalm. Vervolgens loopt de route verder naar de uitgang van het dal, langs het begin van de rivier de Isar, het punt waar drie bergbeken samenkomen. Dan gaat het licht bergopwaarts naar de Gleirschhöhe (1.069 m) en daarna waar makkelijk dalend, langs het Gasthof Wiesenhof naar de Isarbrug en dan verder naar Scharnitz. Wie wil, kan bij het Hallerangerhaus een fiets huren en hiermee het vrij lange traject vanaf de Kastenalm tot Scharnitz aanmerkelijk te verkorten.

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Karwendel Höhenweg (47.30106,11.20099)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.