Adelaarsweg etappe 24, © Tirol Werbung/Michael Walzer

Adelaarsweg etappe 24: Kaiserjochhaus – St. Christoph am Arlberg

Tijdens deze etappe van de Adelaarsweg staat u een prachtige verrassing te wachten: een zee van kleurige alpenbloemen en enkele technisch lastige passages als uitdaging. Deze laatste etappe is echter niet zo zwaar als de voorgaande etappes. Adem de berglucht keer diep in en geniet van de prachtige natuur. De route loopt langs talloze groene grashellingen en het berglandschap is indrukwekkend. Na de Leutkircher Hütte wandelt u onder enkele markante bergtoppen door en langs de Valluga naar de Ulmer Hütte. Vanaf hier zet u uw wandeling voort naar St. Christoph am Arlberg. Na circa 320 wandelkilometers op de ‘vleugels van de Adelaar’ heeft u het eindpunt van de Adelaarsweg bereikt!

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik: Omdat u de weg goed in de gaten moet houden, kunt u het niet missen: de rode aarde op de passage tussen Kaiserjochhaus en Leutkircher Hütte. Naar de prachtige alpenbloemen moet u echter even goed zoeken, maar dat heeft u tijdens de voorgaande etappes al eerder gedaan.

Adelaarskick: De passage vanaf de Leutkircher Hütte naar Kapall bestaat uit een smal voetpad dat door steil en lastig terrein leidt. Met name bij neerslag kan het pad glad worden. Tredzekerheid is dan ook een vereiste. Maar de toegewijde routebeheerders zijn ook hier aan het werk geweest: hier en daar zorgen zekeringstouwen voor extra houvast. Op het traject naar de Bacheregg kan in een spleet nog tot medio juli sneeuw liggen.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-Karte 24, Lechtaler Alpen Hornbachkette

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Kaiserjochhaus

Vanaf het Kaiserjochhaus loopt u via het voetpad in westelijke richting bergopwaarts naar een groene bergtop. Zekeringstouwen bieden hierbij extra houvast. De route loopt verder naar een bekken met mooie bergweides. Het voetpad kruist grashellingen en gaat op de pas tussen Schindlekopf en Bergleskopf omhoog. Vanaf de pas loopt u nu omlaag in een brede, groene kom en in westelijke richting door het grasland. Aan het eind van het grasland voert de route over een top en aansluitend bergafwaarts naar de Leutkircher Hütte. Deze ligt aan de oostelijke rand van het uitgestrekte Almajurjoch schrofigen Almajurjochs op 2.251 m. Het voetpad is tot dit punt doorgaans zeer leemachtig en wordt vanaf hier steviger. Vanaf de Leutkircher Hütte loopt u in westelijke richting langs de Almajurjoch naar de Bacheregg.

Rustmogelijkheden: Leutkircher Hütte, Ulmer Hütte

Hier kunt u afslaan naar de Oberer en Unterer Höhenweg. De Adelaarsweg volgt aanvankelijk de makkelijkere Unterer Höhenweg (links) door steil, rotsachtig terrein naar de Kapallkopf (deels gezekerd door touwen). Na een lange, strenge winter en een koud voorjaar blijft de sneeuw hier lang in een spleet liggen. Nu gaat u ca. 50 hoogtemeters kronkelend bergopwaarts naar de Oberer Höhenweg en verder in westelijke richting door het ‘Matun' (keteldal) naar de Matunjoch. Daarna gaat het verder naar de Valfagehrjoch en vervolgens langs de gipsgaten (Dolinen) omlaag naar de Ulmer Hütte. De blik in westelijke richting naar de Zwitserse grens biedt een grandioos uitzicht op de bergen van het Rätikon bergmassief met o.a. de Zimba, Schesaplana, Drusenfluh en de Sulzfluh. Na een pauze bij de Ulmer Hütte slaat u linksaf en loopt u naar beneden richting Galzig. U wandelt via groene bergweides en door het Arlberg-skigebied naar het water reservoir. U wandelt boven het dalstation van de Schindlergratbahn langs en gaat aansluitend over op de panoramaweg, die ten westen langs de Galzig zendmast loopt tot aan het bergstation. Vervolgens wandelt u via de Maienweg door bergdennenbossen naar de Maiensee. U passeert deze aan de rechterkant en steekt de transportweg rechts van de brug over. Hierna volgt u het kleine voetpad naar de St. Christoph Alm. Vanaf hier loopt de Almstraße tot aan de Arlbergpass-Straße, waar de laatste stappen van deze mooie slotetappe van de Adelaarsweg u naar het Arlberg Hospiz Hotel in St. Christoph brengen.

Eindpunt: St. Christoph am Arlberg

Tip: schrijf je eigen Adelaarsweg-verhaal
Iedereen die deze laatste etappe van de Adelaarswandeling in Noord-Tirol heeft afgelegd, kan zichzelf vereeuwigen in het Adelaarsweg-tourboek met zijn eigen Adelaarsweg-verhaal. Het boek is verkrijgbaar bij de receptie van het Arlberg Hospiz Hotel in St. Christoph am Arlberg.

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 24: Kaiserjochhaus – St. Christoph am Arlberg (47.173337,10.3258797)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.