© Tirol Werbung/Michael Walzer
© © Tirol Werbung/Michael Walzer

Adelaarsweg etappe 24: Kaiserjochhaus – St. Christoph am Arlberg

Tijdens deze etappe van de Adelaarsweg staat u een prachtige verrassing te wachten: een zee van heerlijke alpenbloemen voor het oog en de neus en enkele technisch lastige passages als uitdaging. Deze laatste etappe is echter niet zo zwaar als de voorgaande etappes. Adem de berglucht keer diep in en geniet van de prachtige natuur. De route loopt langs talloze groene grashellingen en het berglandschap is indrukwekkend. Na de Leutkircher Hütte wandelt u onder enkele markante bergtoppen door en langs de Valluga naar de Ulmer Hütte. Vanaf hier zet u uw wandeling voort naar St. Christoph am Arlberg. Na circa 320 wandelkilometers op de ‘vleugels van de Adelaar’ heeft u het eindpunt van de Adelaarsweg bereikt.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaars alpine geschiedenis · Het broederschap ‘St. Christoph’. Heinrich Findelkind werd voor een deur te vondeling gelegd en wel voor de deur van familie Mayr von Kempten, die al negen zoons had. De stiefvader mishandelde zijn eigen kinderen, maar zijn stiefzoon had het het zwaarst te verduren. Daarom liep hij uiteindelijk van huis weg. Hij werd door twee priesters meegenomen naar de Arlberg. Hier werkte hij eerst als varkenshoeder en later als zwaarddrager van vrome ridder ‘Jackl’ in St. Jakob. Op de Arlberg raakten destijds veel wandelaars de weg kwijt, liepen velen door ongevallen zwaar letsel op of kwamen door sneeuwjachten om. Heinrich en zijn knechten zochten, als voorlopers van de huidige bergredding, vanaf de pashoogte naar het Stanzertal regelmatig naar verongelukte wandelaars en redden hiermee veels. In 1386 werd op zijn initiatief het broederschap 'St. Christoph' opgericht en werd er een hospice en een kapel gebouwd. In 1415 telde het broederschap al 2.000 leden, waaronder rijk en arm, adellijke en eenvoudige mensen, geestelijken en wereldse heren. In 1784 werd het broederschap door Josef II ontbonden. In 1962 werd het opnieuw opgericht. Vandaag de dag telt het ruim 20.000 leden. Met de bijdragen en donaties worden gezinnen in nood ondersteund.

Hospitz St. Christoph (c) Arlberg Hospitz, St. Christoph

Adelaarsblik · Omdat u de weg goed in de gaten moet houden, kunt u het niet missen: de rode aarde op de passage tussen Kaiserjochhaus en Leutkircher Hütte. Naar de prachtige alpenbloemen moet u echter even goed zoeken, maar dat heeft u tijdens de voorgaande etappes al geleerd.

Adelaarskick · De passage vanaf de Leutkircher Hütte naar Kapall bestaat uit een smal voetpad dat door steil en ontoegankelijk terrein leidt. Met name bij neerslag kan het pad glad worden. Tredzekerheid is dan ook een vereiste. Maar de toegewijde routebeheerders zijn ook hier aan het werk geweest: hier en daar zorgen zekeringstouwen voor extra houvast. Op het traject naar de Bacheregg kan in een spleet nog tot medio juli sneeuw liggen.

Grote plattegrond openen

Duur

4 uur

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Moeilijkheidsgraad

Bergafwaarts: 1.450m

Routebeschrijving

Startpunt: Kaiserjochhaus

Vanaf het Kaiserjochhaus loopt u via het voetpad in westelijke richting bergopwaarts naar een groene bergtop. Zekeringstouwen bieden hierbij extra houvast. De route loopt verder naar een bekken met mooie bergweides. Het voetpad kruist grashellingen en gaat op de pas tussen Schindlekopf en Bergleskopf omhoog. Vanaf de pas loopt u nu omlaag in een brede, groene kom en in westelijke richting door het grasland.

Aan het eind van het grasland voert de route over een top en aansluitend bergafwaarts naar de Leutkircher Hütte. Deze ligt aan de oostelijke rand van het uitgestrekte Almajurjoch schrofigen Almajurjochs op 2.251 m. Het voetpad is tot dit punt doorgaans zeer leemachtig en wordt vanaf hier steviger. Vanaf de Leutkircher Hütte loopt u in westelijke richting langs de Almajurjoch naar de Bacheregg. Hier kunt u afslaan naar de Oberer en Unterer Höhenweg. De Adelaarsweg volgt aanvankelijk de makkelijkere Unterer Höhenweg (links) door steil, rotsachtig terrein naar de Kapallkopf (deels gezekerd door touwen). Na een lange, strenge winter en een koud voorjaar blijft de sneeuw hier lang in een spleet liggen. Nu gaat u ca. 50 hoogtemeters kronkelend bergopwaarts naar de Oberer Höhenweg en verder in westelijke richting door het ‘Matun' (keteldal) naar de Matunjoch. Daarna gaat het verder naar de Valfagehrjoch en vervolgens langs de gipsgaten (Dolinen) omlaag naar de Ulmer Hütte. De blik in westelijke richting naar de Zwitserse grens biedt een grandioos uitzicht op de bergen van het Rätikon bergmassief met o.a. de Zimba, Schesaplana, Drusenfluh en de Sulzfluh. Na een pauze bij de Ulmer Hütte slaat u linksaf en loopt u naar beneden richting Galzig. U wandelt via groene bergweides en door het Arlberg-skigebied naar het water reservoir. U wandelt boven het dalstation van de Schindlergratbahn langs en gaat aansluitend over op de panoramaweg, die ten westen langs de Galzig zendmast loopt tot aan het bergstation. Vervolgens wandelt u via de Maienweg door bergdennenbossen naar de Maiensee. U passeert deze aan de rechterkant en steekt de transportweg rechts van de brug over. Hierna volgt u het kleine voetpad naar de St. Christoph Alm. Vanaf hier loopt de Almstraße tot aan de Arlbergpass-Straße, waar de laatste stappen van deze mooie slotetappe van de Adelaarsweg u naar het Arlberg Hospiz Hotel in St. Christoph brengen. Dit is het eindpunt van de Adelaarsweg.