Adelaarsweg etappe 7: Rofangebirge, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
Adelaarsweg etappe 7: Zireiner See, © Tirol Werbung/Jens Schwarz
Adelaarsweg etappe 7: Erfurter Hütte, © Tirol Werbung/Jens Schwarz

Adelaarsweg etappe 07: Jausenstation Waldhäusl – Erfurter Hütte

Tijdens deze uitdagende etappe kunt u met volle teugen geniet van het gevarieerde landschap van het Rofangebergte: in het zuiden van glooiende weiden en aan de noordkant van imposante rotsformaties en steile wanden. Na het Durrahof loopt de route langs het E4 langeafstandswandelpad tot Labegg-Graben. Vervolgens gaat u verder via het Schauertal naar de pittoreske Zireiner See. Dit meer is wel 200 meter diep en zo koud dat het heel wat lef voor nodig is om pootje te baden. U kunt het ook aanpakken als de top van de Rofan: hij spiegelt zich alleen in het heldere bergwater. Bij goede (weers)omstandigheden wandelt u via de Schafsteig tot net onder de Rofan top en verder tot de Erfurter Hütte, naast het bergstation van de Rofanseilbahn.

Wetenswaardigheden over deze etappe

Adelaarsblik · Vanaf het terras van de Erfurter Hütte openbaart zich een prachtig uitzicht over de Achensee, ‘het meer van de Tirolenaars’. Bij mooi weer schittert het water en fonkelen de zeilen van de boten. Ook vanaf de 2.039 m hoge Gschöllkopf met het reusachtige ‘Adlerhorst’ uitzichtsplatform, heeft u een geweldig uitzicht. Vanaf hier gaat uw blik over de Achensee, het Karwendel gebergte, de Zillertaler- en Tuxer Alpen en het onderste deel van het Inntal.

Adelaarskick · U voelt zich als een vliegende adelaar wanneer u op de Gschöllkopf met de Skyglider opstijgt en met een snelheid van 85 km/uur over een afstand van 800 m een hoogteverschil van 200 meter overwint. De AIRROFAN-Skyglider ligt net onder het bergstation van de Rofanseilbahn.

Aanbevolen wandelkaart: Kompass-kaart 28, Vorderes Zillertal

Wetenswaardigheden over deze etappe Adelaarsblik · Vanaf het terras van de Erfurter Hütte openbaart zich een prachtig uitzicht over de Achensee, ‘het…

toon meertoon minder

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

De Adelaarsweg

Dat is een etappe van de Adelaarsweg, Tirools bekendste langeafstandswandelroute.

Downloads

Routebeschrijving

Startpunt: Gasthof Waldhäusl (Steinberg)

Vanaf Gasthof Waldhäusl in Steinberg am Rofan loopt u langs de Dorfstraße in de richting van de St. Lambert parochiekerk, waar u de kerk beneden links laat liggen en ca. 500 meter de Dorfstraße volgt. Na het Heustadl slaat u linksaf en wandelt u rechtdoor over de weg. De weg komt uit op een klein voetpad dat naar het Steinberger Loch en omhoog naar de Durrahof leidt. Vervolgens loopt u via het E4 langeafstandswandelpad naar Labegg-Graben. (Zie alternatieve route bij slechte weersomstandigheden*)

U volgt eerst de bewegwijzering naar ‘Rofan’ en volgt later de borden met ‘Zireiner See’ en  ‘Erfurter Hütte’. De route loopt licht geleidelijk omhoog door lichte bossen en weilanden. Na een stal splitst de weg zich. Hier neemt u de bovenste route. De weg gaat al snel over in een voetpad, dat na de oversteek van een beek met een kleine waterval, op een rijweg uitkomt. Nu slaat u rechtsaf richting de ‘Bayreuther Hütte’. Bij de volgende wegsplitsing slaat u linksaf en loopt u langs de beek bergopwaarts. Later komt u via een voetpad uit bij een breed bospad en loopt u rechts verder en gaat daarna meteen linksaf de rijweg omhoog. Deze weg gaat al snel over in een voetpad.

U loopt in het lichte bos langs de beek richting de ‘Zireiner See’. U steekt de beek over (zonder brug) en u loopt nu door het bos steil omhoog naar de open bergweides tot de pittoreske Schauertalalm. Hierna volgt u het voetpad naar boven in de richting van de ‘Schauertalsattel’. Het redelijk stenige, met wortels overwoekerde voetpad loopt nu vlot omhoog, veelal tussen dennen door, en komt uiteindelijk in een kom uit. Vanaf hier houdt u de richting ‘Erfurter Hütte’ aan en wandelt u ten zuiden langs de Zireiner See. U volgt nu de borden 'Marchalm' en even later de bewegwijzering naar 'Schafsteig, Rofan'. Dit zwarte wandelpad mag vooral als het nat is niet worden onderschat. Het pad loopt langs de Rofanspitz-Ostwand en daarna schuin omhoog. Daarna voert het over een steil terrein naar de Schafsteigsattel ten noordoosten van de Rofanspitze.

U loopt nu, met de bergzadel aan uw linkerzijde, een klein stukje omlaag door glooiende weides. Later volgt u de borden ‘Erfurter Hütte’ en ‘Rofanseilbahn’. Het voetpad ten zuiden van de Rofanspitze verloopt bijna vlak naar het Joch en gaat vervolgens licht bergafwaarts naar een groene weidekom. U loopt verder bergafwaarts en passeert net voor het eindpunt de Mauritzalm.

Rustmogelijkheden: Mauritzalm

Berggasthof Rofan en de Erfurter Hütte (1.831 m), gelegen direct naast het bergstation van de Rofanseilbahn, bieden goede overnachtingsmogelijkheden. Wie liever het dal in wil, kan de kabelbaan nemen of te voet (ca. 1 ½ uur) naar Maurach afdalen. Bijna de gehele etappe loopt langs de Nordalpenweg 01.

Eindpunt: Erfurter Hütte

*) Alternatief:

Als het Schauertal en/of de Schafsteigsattel onbegaanbaar is (bij sneeuw of wanneer het zeer nat is), raden wij u de volgende alternatieve route aan:

Vanaf de Labegg-Graben slaat u linksaf en loopt u omhoog naar de Enteralm (hier kunt u een korte pauze inlassen), Ameisenkogel (1.518 m) en de Labeggalm. Dit stuk is een romantisch voetpad (tip: pauzeer bij de Anderl’s Hütte, op 15 minuten lopen). U loopt door op het voetpad (niet de weg 411) naar de Kreuzeinjoch (1.702 m) en de Hochleger, en wandel vervolgens omhoog in de richting van Rossweide en Rosskogelsattel (1.868 m). Onder de Rosskogel gaat u richting de Zireiner See (met een pauzemogelijkheid bij het Sonnwendjochhaus). Nu loopt u vanaf de Zireiner See omlaag naar het Marchgatterl, de Zireiner Alm (1.698 m) en de Bayreuther Hütte (1.600 m, pauzemogelijkheid en overnachting). Vanaf hier volgt u weg nr. 22 naar de Sonnwendbühelalm op 1.645 m (pauzemogelijkheid in het weekend) en de Wiesinger Skihütte. Hier gaat de route omhoog naar de Schermsteinalm, de vervallen Schermsteinalm en de Grubascharte. U gaat verder op de bestaande Adelaarsweg nr. 401 richting de Erfurter Hütte of Berggasthof Rofan (pauze- en overnachtingsmogelijkheden).

Voor de omweg via de Bayreuther Hütte moet u rekening houden met een extra looptijd van ca. 2 ½ uur. Voordelen: geen zwarte wandelpaden, al in mei en juni begaanbaar en eveneens nog in september en oktober. De route is zonniger en de sneeuw smelt hier sneller.

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Adelaarsweg etappe 07: Jausenstation Waldhäusl – Erfurter Hütte (47.5214602,11.7873188)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wandeltochten in dit gebied

Toon meer +

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.