Wielerroute
Rattenberg-Ronde: Giro Regio 31

De vakantieregio Alpbachtal Seenland ligt prachtig tussen de toppen van de Kitzbüheler Alpen en de oostelijke voet van het Rofangebergte. Het zeer diverse landschap nodigt uit tot gevarieerde fietstochten. Een hiervan is de Rattenberg Ronde ‘Giro Regio 31’. Startend in Rattenberg, ook een startpunt van het wereldkampioenschap wielrennen in 2018, voert deze veeleisende tour weg van drukke verkeersroutes op rustige landwegen in drie trajecten door de hele regio.

Elk traject heeft zijn eigen culturele of landschappelijke hoogtepunten. Het eerste deel leidt door het idyllische dorpje Alpbach, bekroond als ‘het mooiste dorp van Oostenrijk’ en het tweede traject voert langs de kristalheldere Brandeberger Ache in Brandenberg, een van de meest romantische zijdalen in de Tiroler laaglanden. Het derde parcours leidt langs de prachtige meren van Reintaler waar u rust vindt. De hele ronde is 117 kilometer lang en overbrugt maar liefst 2.500 hoogtemeters. Afhankelijk van uw conditie kan de route twee keer verkort worden.

toon meertoon minder
Thomas Pupp, © Franz Oss

"Dit is mijn thuis-ronde. Op de beklimming van Brugg naar de bergpas kunnen rijders hun tijd meten en vergelijken met mijn richttijd, 19:21 minuten. Probeer het zelf, maar vergeet niet onderweg van de fantastische uitzichten te genieten."

Thomas Rohregger, oud-profwielrenner

okt
nov
dec

* Dit zijn richtlijnen en aanbevelingen. Houd altijd rekening met de eigen persoonlijke vaardigheden en de actuele weersomstandigheden. Aan de weergave van de gegevens kan geen aansprakelijkheid worden ontleend.

Routebeschrijving

De gevarieerde wielrentour start bij de legendarische Notburge fontein in het centrum van het historische stadje Rattenberg. De drukke B171 volgt in westelijke richting naar Brixlegg. Verlaat de rotonde bij de tweede afslag aan de linkerkant en ga verder op de L5 richting Reith im Alpbachtal. Vanaf hier start de eerste klim over de fijne Alpbacher Landstraße tot 975 meter hoogte naar Alpbach. Met een gelijkmatige stijging voert de route over het schilderachtige bergweg acht kilometer naar het ‘mooiste dorp van Oostenrijk’. De eerste 450 hoogtemeters zijn binnen en nu start een afdaling van zes kilometer over het Außeralpbach richting Reith. Kort voor Reith is het mogelijk om de ronde in te korten en terug te keren naar Rattenberg. Als u dat niet wilt, kunt u zich voorbereiden op de volgende klim.

Het volgende stuk van de Kerschbaumersattel is kort maar krachtig. In slechts vier kilometer moeten er rond de 500 hoogtemeters overbrugd worden. Des te sneller kunt u uitkijken naar de mooie afdaling naar het Zillertal over de prachtige Panoramastraße. De uitkijkpunten onderweg nodigen u uit om een korte pauze te nemen en te genieten van het uitzicht. Aangekomen in het hart van het Zillertal gaat de route verder naar Niederhart, waar u rechtsaf de Zillerstraße richting het Inntal inrijdt. De volgende zeven kilometer leiden langs relatief vlakke delen van de Ziller en bieden hierdoor veel rijplezier. Bij Gasthof Landhaus voegt het pad zich bij de B171. Op deze drukke weg rijdt u langs een aantal bezienswaardigheden zoals de ruines Kropfsberg, kasteel Lichtenwerth en Schloss Matzen terug naar Brixlegg. Ook hier is weer de mogelijkheid om de tour in te korten en terug te rijden naar Rattenberg.

Via Hagau Kramsach steekt u de Inn over. Nu volgt de route langs een van de mooiste delen van de tour: de imposante Brandenberger Ache. In ongeveer tien kilometer en licht bergopwaarts rijdt u door de pittoreske Brandebergertal naar Aschau en vervolgens naar het charmante dorpje Pinegg. Als u op de L4 blijft, bereikt u de Brandenberg op 919 meter. Met een prachtig uitzicht op de thuisberg van Kramsacher, de Voldöppberg, krijgt u alweer zin in de volgende afdaling.

Op de volgende zes kilometer over de L4 richting Mariatal in Kramsach overwint u 400 snelle hoogtemeters. Aangekomen in het dal van de vallei houdt u links aan en volgt u de L211 voorbij het prachtige Reintalerseen met enkele klimmen naar Breitenbach. Hier verlaat de tour de hoofdweg. De route leidt via Schönau naar Glatzham en Brudersdorf en uiteindelijk naar Mariastein, de kleinste gemeente in Kufstein. Het is hier zeker aan te raden om even te pauzeren voordat u de laatste afdaling van de tour aanpakt.

Met een goed tempo fietst u met meerdere haarspeldbochten naar Baumgarten en verder via Angath onder de snelweg door naar Wörgl. De route begint vanaf kilometer 100. Over de Innradweg rijdt u comfortabel de laatste 16 kilometer naar het westen tot de imposante stadsmuren van Rattenberg te zien zijn en dit het einde van de tour aankondigt.

Tip: deze enorme tour kan ook in drie delen worden gefietst. Dit geeft u meer tijd om te genieten van de historische en schilderachtige hoogtepunten onderweg.

Plaatsen langs de route

Aankomst

Komt u per vliegtuig, trein, bus of auto naar uw bestemming in Tirol?

Uw bestemming: Rattenberg-Ronde: Giro Regio 31 (47.43984,11.89409)

powered by Rome2Rio

Accommodatie zoeken

Aantal reizigers

Wat vindt u van dit artikel?

Wilt u een antwoord van ons ontvangen? Neem dan contact op via het Kontaktformular.

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.