Blog
Andere
© Tirol Werbung / Neusser Peter
Sport

10 plekjes in Tirol, die je in 2022 zou moeten gezien hebben.

Bijgewerkt op 18.01.2022 in Attracties

Stuwmeer bij de Gschwandtkopf in Seefeld met uitzicht op de Hohe Munde.
, © Julia ScheiringStuwmeer bij de Gschwandtkopf in Seefeld met uitzicht op de Hohe Munde. © Julia Scheiring

Langlaufen op het mooiste plekje ter wereld, culinaire hoogtepunten in het POSCHT en een wandeling langs de slapende reus: begin 2022 vroegen we ons blogteam opnieuw naar hun persoonlijke favoriete plekken in Tirol. Welke plekken je absoluut moet bezoeken in 2022 hebben we voor je samengevat in deze blog:

1. Goeie redenen voor het Zillertal

Categorie: fietsen
Beste reisperiode: Juni - Oktober
Regio: Zillertal

Er zijn goede redenen om het Zillertal per racefiets te ontdekken: De Zillergrund, de Stillupgrund, ... - oké, geen slechte woordspelletjes meer. Met de racefiets kom je niet meer verder bij de Grüne-Wand-Hütte in Stillupgrund, een vallei in het Zillertal en bij de stuwdam van het gelijknamige stuwmeer in de Zillergrund. Dit zijn zeker twee van de mooiste racefietsroutes door Tirol en slechts twee van de vele reisbestemmingen die je gemakkelijk kunt combineren in het Zillertal (Schlegeisspeicher, Hintertux, Gerlospass, Hochfügen, Kerschbaumer Sattel).

Voor iedereen die zichzelf echt wil kastijden, is de Zillertaler Höhenstraße een must: waanzinnig steile hellingen voeren naar waanzinnig mooie uitzichten. Het is leuker, en zeker niet minder mooi, om langs kronkelende weggetjes door het dal van dorpje naar dorpje te fietsen en bijvoorbeeld te stoppen bij Gasthof Linde in Stumm. Voor een meerdaagse fietstocht naar het Zillertal raad ik als uitvalsbasis het Explorer Hotel in Kaltenbach aan: een ontbijt voor sporters is hier dagelijkse kost, afsluitbare lockers en fietsgereedschap, wellnessruimte op zolder - maar nu hou ik op, want ik ben alweer “redenen om” aan het opsommen ... - Jannis Braun

Met de racefiets bij de Stillupgrund
, © Jannis BraunMet de racefiets bij de Stillupgrund © Jannis Braun

2. Perspectiefwissel

Categorie: Actiesport
Beste reisperiode: lente, zomer
Regio: Lechtal

Wonen in de bergen heeft over het algemeen veel voordelen – zo ook dat je relatief snel kunt wisselen tussen ‘helemaal beneden’ en ‘ver bovenaan’. Wat mij tot afgelopen zomer volkomen vreemd was, is Tirol vanop het water. Ik heb vaak langs rivieren gewandeld en gefietst en daarbij letterlijk het geluid van het water, dat je overal kunt horen langs de oevers van de Inn “opgezogen.” En ik dacht, dat ik al wist wat er zich zo afspeelt langs de oevers van de Inn. Wat een vergissing!

Toen ik vorig jaar een raftingtoer boekte, was die meer bedoeld als beloning voor mijn jonge Lechweg-wandelaars. Ik hoopte op een stevige portie actie, een beetje zwemmen én héél veel pret. Maar ik had nooit gedacht dat de raftingtoer voor ons een compleet nieuwe kijk op de dingen zou bieden. Ik ben nog steeds diep onder de indruk van deze perspectiefwissel. En natuurlijk was het ook gezellig! - Julia King

Fun Rafting

Clemens Friedle, Ebele 209, A-6651 Häselgehr / Tirol

Telefoon: +43 5634 6304, WhatsApp: +43 677 62826828

info@fun-rafting.at

Een raftingtocht omvat alles: actie, zwemmen en vooral plezier.
, © Julia KönigEen raftingtocht omvat alles: actie, zwemmen en vooral plezier. © Julia König

3. Wandeling naar het Taschachhaus

Beste reistijd: zomer
Regio: Pitztal

De wandeling naar het Taschachhaus langs de Fulzeit Höhenweg in het Pitztal is niet meer zo onbekend - maar deze wandeling bleef niettemin heel lang voor mij verborgen, namelijk tot in de herfst van 2021, toen ik de wandeling per toeval ontdekte.

Het uitzicht vanaf de eenvoudige hoogteweg op de omliggende 3.000 meter hoge toppen (inclusief de Wildspitze), de uitlopers van de gletsjer en het indrukwekkende dal met het Taschachhaus animeren je om voortdurend de wandeling te onderbreken en het uitzicht te genieten. Het was een tocht vol verwondering en vooral van lekker flaneren en voor 2022 staat een 2-daagse wandeling op het programma, met overnachting, in het Pitztal (liefst in Mandarfen), waar ik de andere interessante tochten naar de Rüsselsheimer Hütte of de Kaunergrathütte of de overgang van het Pitztal naar het Gepatschhaus wil ontdekken. En de tocht naar het Taschachhaus wil ik ook nog wel een keertje herhalen. - Eckard Speckbacher

Tijdens de tocht naar het Taschachhaus is er veel te bewonderen.
, © Eckard SpeckbacherTijdens de tocht naar het Taschachhaus is er veel te bewonderen. © Eckard Speckbacher

4. Faulbaumgartenalm in Alpbach: Bij voorkeur per rodel

Categorie: wintersport
Regio: Alpbachtal

Rodelen is altijd leuk - of het nu met kinderen, een groep vrienden of met het hele gezin is: weinig vrijetijdsactiviteiten in de winter zijn zo gezellig en leuk als samen te rodelen. Leuk is rodelen in combinatie met een gezellige stop in een berghut, zoals bijvoorbeeld de Faulbaumgartenalm in Inneralpbach. Deze berghut is qua gezelligheid en authenticiteit bijna onverslaanbaar. Vanaf de parkeerplaats Hochberg volgen we de Luegergraben, steeds ietsje bergopwaarts. Na een wandeling door het bos geniet je tenslotte van een fantastisch uitzicht op de omliggende Kitzbüheler Alpen. De rodelpiste is volledig natuurlijk en is sneeuwzeker. Na een dik uur wandelen, misschien ook wel anderhalf uur, zien we rook opstijgen uit de schoorsteen van de Faulbaumgartenalm. We verheugen ons op een warm kopje soep. En ook wel op een glaasje glühwein of punch.

Voor de hut staan talrijke toerski's; de toerskiërs keuvelen over de zojuist beklommen toppen, de beste afdalingen en de huidige sneeuwcondities in Alpbach. Zelf zijn we stiekem aan het nadenken over de perfecte tactiek voor de rodelpiste: hoe we de bochten zo strak mogelijk kunnen sleeën, op welke cruciale punten we andere rodelliefhebbers kunnen inhalen. Rodelen is tenslotte altijd een beetje een race. Zelfs als mama uiteindelijk altijd de snelste is ... - Martina Nairz

• Kosten parkeerplaats (€ 2,00)
• Geen rodelverhuur
• Voor wie niet zo vertrouwd is met de rodelpiste: de route is ook ideaal voor een winterwandeling
• 365 m hoogteverschil
• Ongeveer 75-90 minuten wandeltijd

, © Martina NairzIn de Faulbaumgartenalm kun je je opwarmen met een warme soep voordat je met de rodel naar het dal terugkeert. © Martina Nairz

5. Het POSCHT

Categorie: Culinair
Beste reistijd: het hele jaar
Regio: Silz

Als je door het dorpje Silz rijdt, zie je het meteen, het POSCHT. Modern, in mooie lichte kleuren straalt het restaurant je uitnodigend aan.

Het "Gasthof Post" is een huis vol geschiedenis. Het Gasthof ontstond in de late 18e eeuw. De eerst eigenaars waren Ferdinand Quirin Hirn en zijn vrouw Anna Maria Winkler (beiden geboren in 1775). De twee runden een eenvoudige herberg onder de naam "zum Steinbock".

Daarna werd de herberg gebruikt als postautostation, dat echter zijn functie verloor met de aanleg van de Arlberg-stoomtrein. In 1901 liet Wolfang Hirn een groot opschrift "Gasthof Post" op de straatgevel schilderen en zorgde zo voor de officiële geboorte van de bekende herberg in Silz.

Vandaag zorgt het echtpaar Anne-Marie en Christian Tramberger voor het welzijn van de POSCHT-bezoekers. Ze hebben tientallen jaren het succesvolle "Silzerhof" in Kühtai gerund. Toen het verkocht werd, keerden ze terug naar hun geboortedorp. Christian Tramberger is een echte "Genusswirt" en hecht er veel waarde aan dat regionale ingrediënten. Het POSCHT is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, vieren, genieten van echt Tirools eten en dat je in 2022 zou moeten bezoeken. - Anna Lang

In het POSCHT word je verwend met Tiroolse keuken.
, © Anna LangIn het POSCHT word je verwend met Tiroolse keuken. © Anna Lang

6. Op de neus van de slapende reus

Beste reistijd: herfst
Regio: Telfs

"De slapende reus" - zo wordt mijn favoriete plek ook wel genoemd. En inderdaad, het silhouet van de Hohe Munde met zijn twee bergtoppen doet sterk denken aan een rotsachtige reus, die zich op de Mieminger Kette bij Telfs even neerlegt. Ik zie de reus elke dag - als hij naar me kijkt in mijn bureau, 's ochtends helemaal verlicht door de eerste zonnestralen. Misschien is dat één van de redenen waarom de magische aantrekkingskracht van “de Munde” zo sterk is en ons jaar na jaar er weer toe aanzet de bergtop te beklimmen.

Ook dit jaar konden we de aantrekkingskracht niet weerstaan en bevonden we ons op een mooie zondag eind oktober op de "neus" van de slapende reus. Wat ik bedoel is, dat we op de westelijke top, die 70 meter hoger is dan zijn oostelijke broer klommen. Daar zitten we nu, na een forse klim, met in onze handen een welverdiende snack en rondom ons een stelletje jaloerse vogels en een panorama dat onbeschrijfbaar is.

De herfst toont zich vandaag op zijn paasbest en kostte ons veel tijd tijdens de beklimming – we moesten zo vaak blijven staan om de herfstkleuren te fotograferen. Bovendien kun je zo ver kijken, dat je wellicht de schnitzel op één of ander bord op het terras van de Kellerjochhütte bij Schwaz kunt herkennen. Of je vanaf hier ook de Großvenediger kunt zien - dat werd op de top met iedereen uitgebreid besproken - tot grote vreugde van de vogels aldaar, die toch nog wat broodkruimels konden stelen. - Julia Scheiring

Het mooist is het tijdens de herfst op de neus van de slapende reus.
, © Julia ScheiringHet mooist is het tijdens de herfst op de neus van de slapende reus. © Julia Scheiring

7. Kleiner Ahornboden

Categorie: Fietsen
Beste reisperiode: herfst
Regio: Karwendel

Elk jaar kom ik tijdens mijn "Karwendel Tour" langs de Kleiner Ahornboden, een unieke plek. Het kleine broertje van de beroemde esdoornvallei telt niet zoveel bomen - maar er hangt een heel eigen magie. De kracht die uitgaat van deze plek, die alleen te voet of per fiets te bereiken is, is moeilijk in woorden te vatten en heeft door de jaren heen zijn aantrekkingskracht behouden. Imposante esdoorns, waarvan sommige meer dan 100 jaar oud zijn, dan die steile bergflanken van de Karwendel en dat te midden van het natuurpark Karwendel. Mijn jaarlijkse hoogtepunt. Ik vertoef er erg graag. - Michael Walzer

8. Winterwandelen met viervoeters

Regio: Seefeld

Een winterwandeling in Seefeld kan niet beter omschreven worden dan het lied “Walking in a Winter Wonderland”. Zachte glooiingen, pittoreske meren en grote sneeuwzekerheid. Dat mag je zeker niet missen – of het nu koud is of niet. En het mooiste is dat je trouwe viervoeter ook met je mee kan. Iedereen weet hoeveel honden van sneeuw houden en mijn Gatsby is geen uitzondering. Seefeld ontdek je het best warm ingeduffeld en met stevige schoenen aan, met een volle rugzak en tijdens een zonnige dag in februari!

We starten onze winterwandeling “Friedensweg” op de Seewaldalm in Mösern. Daarna gaat het richting Möserer See, waar we lunchen. Een warme kop soep en een lekkere thee, zo mooi is het leven. Honden zijn ook hier van harte welkom en Gatsby is blij met zijn traktatie. Goed gesterkt trekken we verder richting de Möserer Kirche. De wandeling eindigt bij de Friedensglocke, die elke dag om 17 uur wordt geluid. Omdat het zo mooi weer is en Gatsby nog meer sneeuwballen wil vangen, gaan we dezelfde weg terug. Als opnieuw bij Möserer See aankomen, zijn we best moe. Maar hoe goed dat de Möserer Seestube ook versgebakken taartjes en warme koffie serveert. Wat een geweldige dag in het winterwonderland in Seefeld. - Pia Nickl

Bij erg koud weer, niet vergeten:

• Warme kledij (thermisch ondergoed, fleecetrui, softshelljas)
• Waterdicht en goed, stevig schoeisel, warme inlegzolen
• Eventueel sneeuwschoenen en een jas voor de hond
• Paklijst: thermoskan, zonnecrème, powerbank, müslireepjes, hondenvoer, hondenpoepzakjes

Twee benen of vier poten: winterwandelen is gewoon leuk.
, © Pia NicklTwee benen of vier poten: winterwandelen is gewoon leuk. © Pia Nickl

9. Rosengartenklamm Imst: een natuurspektakel aan de stadrand

Categorie: Wandelen
Beste reistijd: mei - oktober
Regio: Imst

We kennen allemaal die dagen, waarbij we 's morgens vol verwachting uit het raam kijken en we merken: vandaag speelt het weer echt niet mee. Zo was het voor ons op een zaterdagochtend in mei vorig jaar: grijze wolken hangen over de bergtoppen en zonnestralen zijn nergens te bespeuren.

Vanwege de onzekere weeromstandigheden besluiten we de geplande bergtocht af te blazen en op zoek te gaan naar alternatief programma. Thuisblijven is geen optie. Na een beetje surfen in internet, valt het besluit: het wordt vandaag de Rosengarten-kloof in Imst. Onze wandeling begint midden in het centrum van Imst, vlak bij de Johanneskirche. We wandelen de eerste meters langs de Schinderbach, al snel rijzen metershoge rotswanden links en rechts naast ons omhoog. Het pad leidt ons gestaag omhoog over veldweggetjes, rots- en zandpaden en indrukwekkende bruggen. De omgeving is adembenemend: diep onder ons het kristalheldere, brullende water, overal om ons heen een onvergelijkbare verscheidenheid aan mossen en varens, die de rotsen opklimmen en boven ons dan toch een beetje zon, die in het water glinstert.

Na ongeveer 1,5 uur gezellig wandelen, bereiken we eindelijk het einde en tegelijkertijd het hoogtepunt van de Rosengartenklamm - de Blue Grotto. Deze grot is meer dan 2000 jaar geleden in de Romeinse tijd ontstaan, toen hier galeniet werd gezocht. Wat een plaatje! Van Hoch-Imst keren we terug naar Imst via een mooie wandelroute langs het Wetterkreuz. Voor ons volgende bezoek plannen we om als grote finale een ritje met de Alpine Coaster te maken. Helaas is de rodelbaan vandaag gesloten. Terug ons startpunt dwaalt onze blik vol ontzag terug. Het is onvoorstelbaar wat een schilderachtig juweeltje verborgen ligt op slechts een paar meter van de drukte van de stad. - Verena Eichinger

Goed om te weten: De Rosengarten-kloof is geopend van mei tot oktober en de toegang is gratis!

, © Verena EichingerDe Schinderbach baant zich een weg van de Blaue Grotte door de rotsen van Imst over een lengte van ongeveer 1,5 kilometer. © Verena Eichinger

10. Langlaufen aan het mooiste einde van de wereld

Categorie: Wintersport
Regio: Steinberg

Als je niet in Tirol woont of in de buurt op vakantie bent, dan kan de reis naar deze geheime tip een eeuwigheid lijken - maar iedereen die eens de weg erheen heeft gevonden, komt keer op keer terug. We hebben het over het kleine bergdorp Steinberg am Rofan, of zoals de bewoners het liefkozend noemen: "Het mooiste einde van de wereld".

Ver weg van winkelcentra en snelwegen, tussen het Rofangebergte en de Brandenberger Alpen, ligt dit kleine slaperige dorpje op ongeveer 1000 meter boven de zeespiegel. In de winter ligt er erg veel sneeuw. Daarom is langlaufen een activiteit die vooral populair is bij de amper 300 inwoners, die het dorpje telt. Ik had het geluk hier op te groeien en direct tegenover de langlaufloipe te wonen. Dagelijks wordt de loipe perfect geprepareerd door Tom. De langlaufloipe wordt bij de eerste echte sneeuwval geprepareerd en zo lang mogelijk tot zelfs in het late voorjaar onderhouden. Langlaufen is een echte belevenis. Iets moeilijkere beklimmingen en snelle afdalingen maken net zo goed deel uit van de loipe als vlakke passages over weilanden. Zowel met skates als met klassieke langlaufski’s kun je hier aan de slag.

Het pad voert door de bossen, over alpenweiden, langs huizen en uiteindelijk naar het dorpscentrum. Wil je lunchen in het Waldhäusl of zin in koffie met gebak in het Dorfhaus of alleen een isotone sportdrank nodig bij de Silberwaldhütte - in Steinberg is er zeker genoeg te doen en plekjes om even een pauze te maken bevinden zich direct naast de loipe. - Max Margreiter

Met een beetje geluk kun je langs de Steinbergerloipe dieren spotten.
, © Max MargreiterMet een beetje geluk kun je langs de Steinbergerloipe dieren spotten. © Max Margreiter

Tip: De beste tijd voor een rondje langlaufen langs de Steinbergloipe is 's morgensvroeg, kort na zonsopgang. Als de eerste zonnestralen op de langlaufloipe schijnen, gaat mijn hart sneller slaan. Vooral langlaufers die rust en de idylle weten te waarderen, zullen genieten van de langlaufloipes van Steinberg. Overigens zie je hier ook vaak dieren, vooral vossen en konijnen, maar ook reeën en herten kunnen soms vroeg ’s morgens, maar ook later op de dag, jouw pad kruisen. De alpaca’s van de lokale boerderijen, krijg je zeker te zien. Als ze er zijn, dan pauzeer ik altijd even en soms kan ik ze zelf aaien.

Geen reacties beschikbaar
Schrijf een reactie

Verder blijven lezen

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.