Blog
Andere
© Tirol Werbung / Neusser Peter
Sport

Mijn favoriete wielrentochten voor de lente in en rond Tirol

Bijgewerkt op 15.05.2023 in Sport

Wie mij een beetje kent, weet dat ik een gepassioneerd wielrenner ben. En in Tirol heb ik bijna elk pad per fiets verkend. Hieronder vind je mijn favoriete fietstochten door Tirol of niettemin, met hun startpunt in Tirol (bij langere tochten is het niet ongewoon dat je de landsgrenzen kruist), die perfect zijn voor de lente. In het voorjaar heeft het weinig zin om naar ijzige hoogtes te fietsen of te veel hoogtemeters te trotseren. Het speelt natuurlijk mee of een beklimming of afdaling op een zonnige helling is of volledig in de schaduw.

De voorjaarsklassieker: van Innsbruck naar het Mieminger Plateau en terug

Elke Tiroolse wielrenner kent deze voorjaarsklassieker. Deze tocht voert langs de noordkant van de Inn - op de weinig gebruikte rijksweg tussen Kranebitten en Telfs  -en terug langs de zuidkant, door de dorpjes Flauring, Hatting en Inzing en daardoor iets heuvelachtiger. De omweg via het Mieminger Plateau biedt een prachtig uitzicht op de noordelijke flanken van de 'Kühtaier Hausberge', die grotendeels nog bedekt zijn met diepe sneeuw, terwijl het plateau al weelderig groen is.

Met zijn 80 km, de weinige hoogtemeters (ca. 750 m) en de lage absolute hoogte (ca. 900 m) is deze fietsroute ideaal voor tochten in het voorjaar. Ook aan te raden voor het late najaar, aangezien er veel zon is. Hier vind je de tourbeschrijving.

De lenteklassieker: van Innsbruck naar het Mieminger Plateau (op de foto).De lenteklassieker: van Innsbruck naar het Mieminger Plateau (op de foto).

Gnadenwald en Innradweg

Of je nu vertrekt in Innsbruck of in Hall; deze tocht is altijd een plezier. Ik vertrek veelal in Innsbruck en rijd via de dorpsstraten (Mühlau, Arzl, Rum) naar Thaur. In het centrum van Thaur hou ik links (naar het containerpark) en verder omhoog naar de Absamkazerne. Over de Bundesstraße fiets ik omhoog naar het zonnige plateau Gnadenwald, waar ook een paar mogelijkheden zijn om iets te drinken. Doorrijden tot het steil naar beneden gaat naar Terfens. In het dorpscentrum rechtsaf richting Neu-Terfens. In Neu-Terfens, voordat de weg terug naar de Inn voert, houd ik rechts aan en rijd omhoog naar Fritzens op een zeer mooie landelijke en niet drukke weg. In Fritzens fiets ik dan omlaag naar de Inn en bij voorkeur over de Inn-fietsroute terug naar Innsbruck.

Vanaf Innbruck is de tocht ongeveer 50 km lang en er zijn ongeveer 350 hoogtemeters. Hoogte punt is op ca. 800 m. In de toerbeschrijving en de GPS-gegevens wordt de toer beschreven vanuit Hall en is daarom 20 km korter. Wanneer het niet sneeuwt tijdens de wintermaanden kan de zeer steile tolweg (gratis voor fietsers) van Gnadenwald naar de Hinterhornalm ook worden gebruikt, omdat deze volledig in de zon ligt. Deze omweg via de tolweg is echt zwaar, aangezien de hele route heel erg steil is. Er moeten ca. 650 hoogtemeters worden overwonnen over een afstand van ca. 6 kilometer.

Onderdeel van deze toch is de steile tolweg naar de Hinterhornalm.Onderdeel van deze toch is de steile tolweg naar de Hinterhornalm.

Van Innsbruck in het “Unterland”

Deze tocht gaat over verkeersluwe wegen of over de Inntal-fietsroute van Innsbruck naar Wiesing en terug. Als je wilt, kun je via de zeer grillige Kerschbaumsattel, die ons van Bruck im Zillertal naar Reith in het Alpbachtal brengt. Hier is het aan te raden goed getraind te zijn.

Vanuit Innsbruck fiets je het beste langs de dorpsstraten (Mühlau, Arzl, Rum) naar Thaur. Van daaruit linksaf houden en langs het containerpark van Thaur, vervolgens langs de Absam-kazerne omhoog naar Gnadenwald (niet al te steil). Via het zonnige hoogplateau omhoog tot het heel steil naar beneden gaat naar Terfens. Daar linksaf en via Vomp, Stans en Jenbach naar Wiesing. Ongeveer 500 meter moet je de hoofdweg delen met veel reizigers, die op weg zijn naar het Zillertal. Maar volg deze reizigers niet al te lang en sla direct weer rechtsaf richting Schwaz. Aan de zuidkant van de Inn verder naar Volders (meestal ‘s namiddags met stevige wind in de rug). Aan het einde van Volders, net voor de Karlskirche, linksaf richting Rinn/Tulfes afslaan en kort klimmen naar Häusern. Sla daar rechtsaf en dan weer links. Dit stuk is niet gemakkelijk te vinden omdat er nauwelijks bewegwijzering is. Als je een gps hebt, moet je mijn tour downloaden van gpsies.com. Dan fietsen we verder over mooie weidepaden (geasfalteerd) en genieten we van fantastische uitzichten over Innsbruck tot in Aldrans. Daarna gaat het bergaf naar Innsbruck.

Lengte: ca. 90 km, hoogtemeters ca. 1.000. Hoogte punt ligt op ongeveer 800-850 meter. Bij Wiesing heb ik een extra klim naar het Kerschbaumsattel toegevoegd, wat de tocht behoorlijk zwaar maakt omdat de weg naar het Kerschbaumsattel erg steil is. Lengte inclusief "omweg": ca. 105 km, hoogtemeters inclusief "omweg": ca. 1.800 m. Het hoogste punt van deze “omweg” ligt dan op ca. 1.150 meter. De gps-gegevens die kunnen worden gedownload, zijn onder meer het Kerschbaumsattel. De Kerschbaumsattel ligt grotendeels in de zon en is al vroeg sneeuwvrij en warm. Bij de afdaling naar het Alpbachtal moet je je echter warm aankleden.

De tocht vanuit Innsbruck tot in het Unterland voert door vele kleine dorpjes.De tocht vanuit Innsbruck tot in het Unterland voert door vele kleine dorpjes.

Van Innsbruck naar het Karwendel

Ook deze wielrentocht heeft veel te bieden en kan meestal al vrij vroeg in het seizoen gereden worden, zolang je maar fit genoeg bent. Vanuit Innsbruck via de Bundesstraße naar Telfs. Daar de grillige klim naar Buchen (ligt altijd in de zon) en dan verder door het prachtige Leutasch-dal naar Mittenwald in Beieren. Het fietspad gaat verder naar Krün en verder naar Wallgau. Aan het einde van Wallgau (na de kleine klim) scherp rechts de Duitse Alpenstraße (golfbaan) op en het Karwendel-dal in. Hier verstoort alleen toeristenverkeer het fantastische uitzicht op de Isar. Langs het stuwmeer Sylvenstein verder naar de Achensee (fietspad langs de Achensee nemen) en bij voorkeur in Maurach steil omlaag via de Kasbachstraße naar Jenbach. Van daaruit terug op de weinig drukke Bundesstraße langs kasteel Tratzberg, door Stans en dan ten noorden of ten zuiden van de Inn (meestal met sterke wind in de rug) terug naar Innsbruck.

In totaal moeten ca. 165 km en 1.600 hoogtemeters worden overwonnen. Deze tocht is dus meer voor getrainde benen. Het hoogste punt ligt op ca. 1.250 m. Klik hier voor de toerbeschrijving.

De wielrentocht door het Karwendel voert ook door Beieren.De wielrentocht door het Karwendel voert ook door Beieren.

Die 5-Seenrunde von Wiesing aus

Nog een tocht die naar Beieren voert. Het startpunt is hier Wiesing (nieuwe grote parkeerplaats direct naast de afrit van de snelweg - de parkeerplaats ligt achter het tankstation). Van Wiesing via Kramsach, de Reintaler Seen, Angerberg en Maria Stein – gezellig gaat het over zeer rustige landwegen naar Kufstein. Vanaf daaruit klim je omhoog naar Thiersee, verder via Landl naar Bayrischzell. Fiets vlot verder richting Schliersee tot aan de afslag naar Spitzingsee. Eerlijk is eerlijk - deze klim is vreselijk! Erg steil, maar te doen. Wanneer je aankomt in Spitzingsee, word je beloond met een weg die is afgesloten voor normaal verkeer (alleen openbare bussen mogen hier rijden) naar Valepp en verder naar de Monialm. Een droom! Van daaruit gaat het naar beneden naar Rottach-Egern, dan omhoog naar de Achenpass (helemaal niet steil, maar wel lang) naar Achenkirch en langs de Achensee-fietsroute terug naar Wiesing.

Deze tocht is ca. 140 km lang en telt 1.300 hoogtemeters. Het hoogste punt ligt op ca. 1.100 m. Klik hier voor de toerbeschrijving.

De tocht kan iets 'moeilijker' zijn als je Kufstein niet naar Thiersee rijdt, maar doorrijdt naar Oberaudorf, via de Tatzelwurm en Sudelfeld naar Bayrischzell. Dan zijn het in totaal ongeveer 160 km en 2.300 hoogtemeters. Klik hier voor mijn gps-gegevens op gpsies.com.

De tocht naar Wiesing voert langs 5 meren.De tocht naar Wiesing voert langs 5 meren.

… is veel op reis en komt altijd graag weer thuis. Doet van alles een beetje, maar niets helemaal perfect. Spreekt meerdere talen, maar bij voorkeur “Tirolerisch”. En heeft om al deze redenen over bijna alles een mening.

Geen reacties beschikbaar
Schrijf een reactie

Verder blijven lezen

Omhoog

Is uw mailbox ook aan vakantie toe?

Abonneer u dan hier op onze newsletter met exclusieve vakantietips uit Tirol.